Sidor

onsdag 13 juli 2011

Planering är allt

Det tog ett tag för mig att förstå att jag måste verkligen planera ens ridning för att bli bättre och för att de ska bli något ut av de hela. Så dom senaste 2 veckorna har jag gjort planering och följt den så mycket som möjligt. Man gör de bästa av situationen i beroende på vädret är bra eller inte.

Förra veckan

Mån: skog och mark
Tis: Banan
Ons: Banan
Tors: Skog och mark
Fre: Vila
Lör: promenad
Sön: Skog och mark

Denna vecka:
Mån: Skog och mark
Tis: Skog och mark
Ons: Vila
Tors: Banan
Fre: Träning
Lör: jogg
Sön: Skogen/banan

Skog och mark
Dessa dagar så är de ändå muskelarbete för henne och mig. Vi jobbar med tempoväxlingar, ställning och böjning åt alla håll. Och blir de fel, gör om gör rätt. Så att man fortsätter jobbet och uppbyggnaden av muskler. Självkart finns de dagar då man bara vill lalla på och bara lunka på i skogen.

Jogg
De är dagar då jag motionerar henne kortare stunder där man antingen skrittar och travar eller alla gångarter bara för att hon ska få sig ett lättare joggingpass ute i naturen. Så att den träningsvärken hon kan få blir lättare och kan jobbas bort. Ingen större press läggs utan hon ska bara få röra på sig och sina muskler.
Och får jag som jag vill så rider jag gärna barbacka :)

Banan
Ett hårdare pass på banan där jag rider själv och reder ut problemen själv. Ser till att ha en plan, en övning och vet vad jag är ute efter passets gång. Detta görs antingen på banan, åker, eller ridhus. Variationen gör de roligare, plus att varje plats har sina fördelar inom ridningen.

Träning
Inte så svårt att lista ut vad de innebär. Jag kommer antingen att träna här hemma i byn för en tjej som heter Ida eller så kommer jag att åka till ridhuset i stan för att få hjälp och ögon som hela tiden fokuserar på mig och min häst och som kan hjälpa oss till de bättre.

Vila
Hon får vara häst och ta igen sina krafter, ibland kan de dyka upp 2 dagars vila under veckan beroende på hur hon har gått under veckorna med återhämtning osv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar