Sidor

torsdag 14 juli 2011

Norgaards Josephine (DK)

"Jossan"
E. Höjlunds Motley NFH 67
u. Fllicka

Jossan är en otroligt vacker ponny. Hennes ras säger Svensk ridponny. Hennes pappa är new forest.
Hon är född den 7 maj 1993 så 18 år gammal och fortfarande super pigg och glad.

Hon har egentligen inte gjort så mycket vilket är synd på en sån fin ponny med båda stam och bra ras.
Stod på ridskola från att hon va 8 till att hon va 14. Därefter har hon bott hos 2 olika familjer 2 år var.
Den sista ägaren heter Minette. Dom tränade mest hoppning och tävlade litegranna.
Dom va ett super bra team, men med jossans ålder och Minetts mål så va en yngre ponny ett bättre val.
Så jossan kom hit och de gick super bra, tyvärr fick jossan fångkänningar efter bara 1 vecka på betet. När de va bättre så blev hela stallet i karantän av något virus. Men vi blev friskförklarad fort då de inte va mina hästar som va mest sjuk så nu står hon hemma på gården igen.

Jossan är känd för att vara otroligt svår i dressyren. Hon är en otroligt stel ponny som man verkligen måste kämpa med i dressyen. Hon är ganska tjock i halsen så ibalnd tror jag att de är de som stoppar för att hon ska kunna gå på tygeln. Men hon kan :)
Hoppningen är hon en pärla, springer fort och hoppar allt. Nu är hon som sagt till åren och jag ska ha hon som sällskap men hon ska ridas regelbundet då jag inte vill ställa av henne och att hon ska bli mer stel.
Så jag jobbar redan nu med att bara skritta tills allting sitter. Jag vill inte såga ner henne i handen för att hon ska böja fint, för de enligt mig är inte rätt väg att gå. Så jag jobbar med att böja igenom henne ordentligt i båda sidor så jag rider henne "inner skänkel till yttertygel" När hon väl släpper så blir hon super fin, men hon tycker de är otroligt jobbigt att bara behöva jobba med dessa muskler i skritt så vi tar korta stunder då hon inte är jätte van. Skulle jag strunta i att jobba henne så skulle hon pinna på i alla gångarter utan att ens säga ifrån. Så en liten bekväm dam som alltid försöker göra sitt bästa :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar