Sidor

torsdag 14 juli 2011

Hovslagare

Som jag berättade igår så hade jag en ny hovslagare här och han va super duktig och vi pratade på.
Vi kom tillslut in på de här med hovslagaryrket, hur olika de är på vad dom vill ha för jobbet och hur man jobbar.

Han berättade då att en av hans bekanta jobbar nere i södra sverige. Han tar ca 1500 kr utan skor och sömmar. Så då är det bara 1500 för skoningen. Han hade även en han gick skola med som flyttade ner och började sko, han är otroligt duktig och har nu fått börja sko dom bästa inom hästsporten i södra sverige.
Han tar 2000 kr, men om hästen inte står i gången ny duschad, kratsade hovar och ren från smuts. Så tar han sitt pick och pack och far.
Hans ord "Jag ska inte jobba med skitiga hästar"

Min hovslagare berättade till sist att en gammal vän till familjen skor hästarna i de"kungliga" stallet. Alltså dom som är med på högvakten osv. Han tar 1000 kr för allt och när han kom dit första gången och skulle sko så va hästen så skinande ren att han tog som för givet att dom hade varit ute och ridit innan.
En dag kom han lite tidigt men hästen han skulle sko stod i sin box. Han tog ut hästen och började sko.
När sedan skötarna kom så skämdes dom och bad om ursäkt att han inte va borstad och ren.
Hovslagaren hade bara skrattat och förklarat att dem inte behöver gå igenom de besväret.

Tänk så stor skillnad de kan va. Vad tycker ni om detta?

1 kommentar:

  1. Jag skulle nog tycka det var lite respektlöst om hästen var skitig och med framförallt skitiga ben/hovar, verktygen blir ju slöa och jag skulle bli skitig.

    Jag brukar spola av ben och hovar och sen torka dom torra :)

    SvaraRadera