Sidor

lördag 30 juli 2011

Dagens träning - Hon jobbar som ett tåg

Glömde publicera mitt inlägg igår, så nu kommer de.

Skrittade till platsen där vi skulle träna. Tog som vanligt 10-15 minuter att skritta dit. Kortade sedan tyglarna när jag va där och började värma upp i skritt. Hade spö denna gång och hon ville inte gå fram som jag bad henne, så jag fick sätta ned foten och visa att när jag ber henne gå framåt ska hon gå framåt och tänka framåt. Behövdes bara visa detta en gång sen gav hon upp med att försöka surna ihop.

Direkt Ida kom frågade hon hur de hade gått under veckan och jag berättade att de hade gått upp och ner.
Så vi körde igång med våran plan, att efter att hon är varm i kroppen av skritten så kör vi galopp.
I början lite öppen i formen men inga krav får ställas, hon ska ha stora och runda galoppsprång utan några krav i början, sen kortar jag ihop henne bara några steg, sen fram igen. Såg till att hon blir stadig på yttersidan, och tänker på att de är min sits som kortar henne med att bara sträcka på mig. Hon lyssnar otroligt bra på sitsen! Körde på med dessa tepmoväxlingar ca 5 minuter i varje varv. Hon va alldeles svettig mellan bakbenen och loss i rumpan, traven va taktmässig och vi rullade på bara en liten stund i trav för att sedan ta skritt paus. Vi tog en liten längre skrittpaus för att se om hennes takt sittter kvar eller om den försämras av ett avbrott. Men de gjorde den inte. Red 5 serpentinbågar, där bogen skulle hållas koll på och takten skulle tänkas på hela tiden. Här va hon super fin och taktmässig så vi gick vidare väldigt fort till ett annat travarbete. Vi skulle känna på mellan traven, här kom de svåra för oss.

Bavvan blir trippig in i alla ökningar i trav. De är som att hon hittar takten i slutet men början är svår. Hon är super fin till själva längningen men sen blir de jobbigt bak för henne.
Ida förklarade bara lite snabbt hur jag ska tänka i sadeln. Lite fram med handen och lossa i bäkenet så jag kan sjunka ner i sadeln. Lite svårt då hon studsar upp mig ur sadeln men de är en fråga om träning :)
Så vi gjorde många korta mellantrav, bara för att angagera bakbenen mer. Sen i slutet red vi diagonala ökningar. Där va hon kanon!

Är ritkigt nöjd med träningen, hon blev trött i slutet och de är en fråg om kondition. Så jag ska ut och galoppera mer, och jobba med kondition. Hitta mål, tex ett träd, en buske en sten där mina övergångar ska ske med korta intervaller. Ida sa att hon gillar Bavvan, " Hon jobbar som ett tåg" Hon bara går och går trots att benen är jätte trötta. Man ser att hon älskar att jobba. De va härligt att höra och avsluta träningen på ett bra sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar