Sidor

fredag 22 juli 2011

Im on fire!

Idag va helt seriöst en av dom bästa träningarna jag har varit med om. Hämtade hästen i hagen vid 8, borstade och pysslade på, lindade hennes ben och va klar för att börja möta Ida där vi skulle träna klockan 9.

Skrittade hela vägen dit, och började värma upp i trav, Ida hade inte kommit då jag va lite tidig så försökte jobba henne med att va lite lägre, böja och ställa åt båda hållen samtidigt som fokus på tempo och takt va viktigt.
Inte så långt efter kom Ida, och hon ville vi skulle pröva de vi pratade om förra gången. Att vända på framridningen, vi skrittar henne varm och sedan börjar vi med galoppen. Just för att hon har de svårt med att hitta takt i traven. Många andra hästar brukar inte ha problem med att traven är taktmässig från början utan kanske har mer jobb med galoppen. För mig är de tvärt om, så planen var idag att vi skulle få henne taktmässig snabbare och jobba henne längre stund i den traven så att hennes styrka och takt kommer att komma fortare och fortare i ridningen.

Så galopp vare, la henne i en friare galopp till att börja med, en stor rund galopp utan några krav. Sen börjar vi med tempoväxlingarna. Många kan tycka att de är konsigt att de är de jag tränar mest men de är för att hon ska få bättre bakbens aktivitet och fortare kunna hitta traven.
så vi började med att öka, sedan tillbaka, öka, tillbaka, minska, öka, tillbaka. Behövdes bara några i varje varv så lyfte jag upp hennes form och traven va så mycket bättre än den varit på länge.
Red sen serpentiner där jag ställde henne motsatthåll i bågarna för att se till att man rider med yttersidan i alla bågar och svängar. Otroligt nyttig övning. Gjorde lite öppna och sen övergick vi till skrittjobb.

Värmen va jobbig och insekterna ännu värre, så att skritta va inge kul tyckte bavvan. Men vi kämpade på en stund i taget med framdelsvändningar vilket stor skillnad från hur de såg ut för 4 veckor sen. Mitt jobb har gett resultat! :)

Efter 2-3 framdelsvändningar, fram i trav igen och kolla av samling och lite rörelser som öppna och sluta i samma flyt och takt. Sen skritt igen och börja om.

Jag och min häst va on fire idag! Helt underbar träning!
Så träningarna framöver ska vi träna som om de vore tävling. Rida som en framridning och sen programdelar.
Just för att kolla av vad hon orkar och vad de bästa sättet är att rida fram osv. Jag är peppad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar