Sidor

fredag 15 juli 2011

Gör om gör rätt

Gör om gör rätt - Fick vara mina ord igår.

Passet började med att jag red till en av åkrarna som nyss är slagen.Just för att träna utan "väggar". Så man måste jobba ännu mer med att verkligen hitta yttersida och stödja upp dom hela tiden utan att bogar och rumpor ska fara fram och tillbaka längs spåren. Skrittvägen dit tar ca 10 - 15 min. Vilket är perfekt att rida på lång tygel.

Kortade tyglarna och började med att jobba henne framåt i skritten, tempoväxlingar. Så hon blir mer framme till handen. Lite framdelsvändningar i hörnen för att rida henne mer till yttertygel med innerskänkel.
Gick ritktigt bra och varje gång de blev fel så tog jag om de och såg till att de blev rätt.

Traven samma tänk med tempoväxlingar och rida små volter i volten för att ur den lilla volter göra tempoväxlingar. Hon kändes bra och jag tyckte hon jobbade på bra.
Sen värmde vi upp i galopp, samma tänk och att jag inte ska använda min hand för att korrigera tempot utan bara sitsen vilket gick lysande.

När vi båda va varm i kroppen tänkte göra en övning med mussepigg öron. Man rider en stor volt och sen små 10 m volter utåt. Här kom problemet. Min svaghet är högervarv, jag har ingen kraft att hålla ett stöd i vänster tygel. Vilket gör att den glappar eller bara inte blir ett tillräckligt bra stöd så att jag stör henne mer än att hjälpa.
Så när jag väl skulle börja sitta ned så blev de taktmissar (vilket är vårat stora problem) så jag ställer henne utåt för att kunna få lite mera koll på yttertygeln tillslut gick de bra, men fick göra om många gånger innan de släppte.
Vänstervarv är tvärt om. Har ett super bra sug i handen i högertygel med vänster hand glappar och gör att när hon egentligen vill komma fram så stör jag henne.

Men vi kämpade på galoppen va super fin och jag vet att de sitter mest i mig för att de ska funka!
Uppdaterar med ett inlägg om hur träningen gick idag lite senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar