Sidor

torsdag 21 juli 2011

Kvällens ridpass

Hämtade bavvan från beteshagen, hon har blivit släppt ihop med Sofies sommarponny Mackan, bavvan ignorerar honom gärna, men han är ganska intresserad så de är lite svårt för honom att låta hon va. Tur att min donna är så hög irang så hon säger ifrån fort.

For iaf och red en väg som jag inte har ridit sen första turen vi tog här hemma. De är en skogsväg som går väldigt mycket upp och ner och blandat underlag. Så de blev mest skritt jobb och jag tyckte att jag fick ett bra stöd i båda sidor i skritten. Tempoväxlingarna va bra och övergick till trav när jag kände att vi va klara med skritten.

Har jobbat mycket med Bavvan att när jag ber om trav ska de vara frammåt på en gång, hon ska inte sega utan tänka framåt direkt vi börjar. Detta har blivit en STOR förändring. När jag köpte henne så va hon jätte seg. Men att rida hon idag framåt och positiv och ger intrycket att hon älskar att jobba. De finns inget bättre! Så vi travade på, värmde upp i en vanlig arbets trav där jag stälde henne höger och vänster för att jobba loss bogarna. Övergick till mellan trav, vilket hon svarar framåt direkt och höll takten. Super fint!
jobbade på med detta, en massa tempoväxlingarn i både ökad och samling, ställning och böjning åt båda hållen och att ta med bakdelen blev också en uppgift på vägen.

Övergick till galopp dock i bara några uppförsbackar då de är galoppen vi är starkast i. Så vi hade både de lite busigt och arbetsamt idag. Hon är väldigt tacksam min häst att trots om jag ber om lite gas så de blir lite roligare för henne så ställer hon upp mer än gärna sen på att samla ihop sig igen. De finns hästar som gärna fortsätter springa och vill inte jobba vidare.

Med en del skrittpauser så började jag trava i nedsittning (vilket är de största problemet för mig) Gjorde lite öppnor och slutor för att hålla i vänstertygeln. Försökte vinkla axeln i olika lägen för att få bättre grepp och stöd. Dock blev de lite strul, men från min sida inte från hästens. Tillslut hittade jag en härlig trav där jag va stadig och kunde båda öka och samla utan att tappa mina tyglar och studsa iväg. hon va kanon!

Under torsdagkvällen kommer vi att träna för Ida. Längtar så mycket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar