Sidor

torsdag 21 juli 2011

Hur viktigt är de att borsta hästen?

Jag vet att alla prioriterar olika, jag vet att alla är inte som mig eller tänker som mig men jag tycker att man ska lägga ned mer tid till att borsta hästen. De är en sak om man har lite tidspress och är redan sen som de är till en träning, men då kan man borsta ännu mer noggrant efter träningen istället.

Jag ser många ridelever som går på ridskola eller har sommarhäst, att dom är så slarviga med att borsta hästarna. Dom borstar där sadeln ska ligga och tränset ska sitta. Men resten då? Lär man på ridskoler idag att borstningen inte är viktig? Jag som ridinstruktör va väldigt noga med att mina elever fick inte gå ut i ridhuset om dom hade slarvat med borstningen, kan va hårt. låt de va så då. Men hästarna har detta som jobb, precis som när vi åker till jobbet eller skolan så går vi inte med barr, skit, eller skräp i håret. Vi kommer inte med skitiga kläder. De ska va desamma för hästarna trots om de bara är "djur".

Alla är vi olika, men jag blev lärd att när man borstar hästen ska man helst göra de minst 20 minuter.
Jag menar de är ju då du får kontakt med din häst. Jag gör iaf så att jag försöker borsta minst 20 minuter varenda dag, lite kortare när de är sommar. Jag borstar före ridning och svampar av eller borstar där dom har svettats efter ridning. Alla gånger kanske man inte är lika noggrann, men jag klarar inte av att fara ut och rida med spån i min hästs svans. Även om jag bara ska ut på en skritttur barbacka så vill jag att när folk ser mig och min häst ska dom se att vi är rena och stiliga. Jag vill ha manen på en och samma sida, Jag vill ju visa upp min häst vars jag än är. På träinng tycker jag de är viktigt att man visar upp sig, ren utrustning. Ibland kan jag tänka på att hästen är renare än än själv. De är bara mina tankar. Jag hänger inte ut någon speciell utan detta är min egna åsikt rent allmänt.

Ur ridsport:
Lägg gärna mycket tid på att rykta hästen. Man brukar rekommendera minst en halvtimme om dagen.

Hästen ska ryktas för att hållas ren, helst två gånger per dag och alltid före ridning. När hästen ryktas upptäcker du lätt om hästen fått ett sår eller annan skada, rykten är kort och gott ett bra tillfälle att göra den dagliga visiteringen av hästen. Om hästen står inne i stallet och är torr så ge den gärna en extra rykt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar