Sidor

måndag 18 juli 2011

Dagens ridpass

Hade egentligen tänkt rida nu ikväll, men Sofie kom tidigare och de va väl lika bra de.
Så Mackan och Bavvan gjordes iordning. Jag tog pellham bettet för första gången på länge. Då jag hade som mål idag att kunna komma till en bättre LA, MSV form. En del kanske har lite synpunkter på de bättet. Men de funkar för mig. Jag köpte bettet just efter jul då jag har haft stora problem med att kunna få henne att slappna av under uteritterna. Hon tittar gärna och som häst är hon en som ser spöken från ingenstans. När man minst anar de.

Så idag ville jag göra lite galoppombyten, diagonala slutor i galopp och kunna lyfta upp formen så rumpan får jobba mer. Vi red en runda som börjar i skogen vid gården och slutar på grusvägen på våraninfart. En runda som tar ca 50 minuter. Blev mycket skritt jobb där hon va kanoners. I traven sen så va hon lite seg, men jag jobbade i lättridning och gjorde en del överstrykningar på vänstersida (där jag sitter fast) för att hon skulle lossna bättre, vilket resulterade i en bättre trav. Galoppen va kanon redan från början. Aktiv i baken och därefter gjorde vi 6 byten, dom 3 första va kanon sen blir hon trött i baken så dom 3 sista va ok. Men en positiv och samarbetsvillig donna fick jag sitta på idag. Fast de får jag nästan varenda dag :)

Imorgon blir de banan och lite bom arbete för att få hon att lossa mer i bogarna och jobba lite med magen och rumpan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar