Sidor

fredag 15 juli 2011

Dagens träning

Skulle träffa Ida klockan 2, så på plats så berättade jag hur de hade gått dom senaste dagarna och vad jag tycket har gått framåt och mindre framåt. Så jag berättade om att hitta takt i traven utan att jag ska förstöra de.
Vi jobba på raka spår, ställa henne utåt och innåt för att aktivera och hjälpa mig att få bättre stöd i tygeln, samtidigt tempoväxlingar för att hon ska svara frammåt. Gjorde lite halter där hon ska svara lika snabbt och effektivt. Idag höjde vi ribban på samling. Träningen gick kalas, men idag samlade vi henne mer, både i trav och galopp. Så mycket i traven att de kändes som att vi nästan stod stilla, från att övergå till en ökning, så att man hon är framme och med på alla noter. Efter galopp arbetet i båda varven fick jag en trav som heter duga. Hon va så jämn i takten som hon har så svårt för, hon studsade mig upp ur sadeln i varje steg och hade ett härligt sug i handen. jag kunde växla, göra rörelser med samma takt och känsla! Underbart :)

Efter träningen pratade jag och Ida med varandra om att alla rörelser kan vi, de behöver vi inte träna på utan de är grunderna som måste sitta för att vi ska kunna få bättre resultat på tävlingarna.
Hon berömde mig för mitt jobb sen förra träningen, vilket gjorde mig glad och jag fick ännu mera glöd när man vet att de jobb man lägger ner ger någonting!

För att alla ska förstå mitt problem så har jag tränat för en tränare under dom 2 åren jag har ägt Bavvan, tsm har vi kommit en LÅNG väg. De är tack vare hon jag har lärt mig de jag kan idag. Men vi tränar mest rörelser och roliga övningar med en massa rörelser.  De tog ett tag för mig att inse att de inte är de vi behöver träna på. Jag måste träna min häst till en bättre styrka och grund för att sedan kunna börja träna svåra rörelser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar