Sidor

onsdag 28 december 2011

Graman hiss eller diss?

Då Oscar har varit väldigt stark i galoppen och tyckt de ha varit så hilma roligt att få springa fortare så ville jag pröva att rida med graman igår. I skritt och trav gick de bra, hade gramanen ganska lös och jobbade mycket med rakriktningen. Ville få ett sug i båda tyglarna där han ändå kunde bära sig själv utan att bli hängande. Gjorde förhållningar där jag minskade och ökade tempot bara några ynka steg för att få honom mer lyhörd och mer loss i baken. Vilket funkade bra enligt mig.

Hade sällskap för första gången med Oscar. Rebecka som är medryttare på Bavvan följde med så de va kul att få rida tsm med någon för en gångskull. Vi tog första galoppen, de blev vänster. Han tog fattningen bra och jag behövde inte korta in gramanen utan red som tidigare. Galopperade en sträcka och han kändes bra. De märks stor skillnad på när man får sug i tygeln och när man inte har de, direkt jag får den rätta kontaken är de inga problem alls att sitta på honom.

Sen skulle vi ta en höger.. här har de ju varit svårt för oss. Så jag prövade först att inte korta gramanen han blev jätte stark och väldigt pigg. Så jag tog tillbaka, avbrott till trav, kortade in gramanen (inte så att han gick bakom) bara så jag skulle ha lite hjälp. Sen tog jag en ny fattning. Han blev så underbart härlig!!
Fick han att slappna av fint och kunde i de läget länga ut gramanen och bara rida på den vanliga tygeln, han va rund och super fin. När han lossnade så bra så gav vi oss och skrittade hela vägen hem, vi va ute i precis en timma :)

Något som jag märkte med Oscars galopp när man hade sällskap är att när jag har ridit själv så har jag tyckt att han har så stor galopp och att de går ganska fort. Men då lilla Bavvan lugnt galopperade iväg före oss så förstod jag att de går inte fort, han galopperar väldigt lugnt men med stora steg.

Vad tycker ni om graman? För mig är de ett bra verktyg i ridningen om man behöver lite extra hjälp ibland. Ingenting jag rider på kontinuerligt och har aldrig gjort men tycker de är bra att kunna använda den så där ibland :)

1 kommentar:

  1. Jag tycker gramanen är bra, och du är nog den första blogg jag läst som faktiskt har samma tanke som jag. Jag har ju ett varmblod, och i somras ville vi få tag mer i galoppen eftersom hon blev så stark och det kändes som hon bara sprang ifrån, när vi satte på graman tyckte hon först det var väldigt obehagligt, men då var vi bara ute och skrittade, sen när hon förstod att det inte var något speciellt så kunde vi jobba med de andra gångarterna, och det hjälpte till otroligt mycket, även om jag kunde ha gramanen väldigt lös.

    Jag tycker gramanen är ett bra hjälpmedel så länge man vet hur den funkar, men så är det ju med allt! :)

    SvaraRadera