Sidor

tisdag 27 december 2011

Första gången svettig

I söndags när jag red Oscar så va vi ute ca 1 timma. Skrittade länge och jobbade på med att böja igenom honom. Han har svårt att släppa i höger sida, så jag försökte jobba med att lyfta in hans innerbak och ta igenom sidan, vänta på att han ska ta stöd i vänster och lätta av i höger. Han blir lite tung.

Travade och de gick mycket bättre, vi har fått mer kontakt med varandra i traven redan från början nu. tidigare hade han en tendens att försöka öka traven och springa iväg, men nu har jag han där jag vill ha han.
Vi gjorde sedan en uppvärmning efter att ha böjt igenom honom i sidorna så började jag med att sitta ner och göra halt mellan alla plogpinnar.

Travade, vid kommande plogpinne, halt, ur halten trav direkt och därefter trav vid nästa pinne. Han blev så himla fin och han gör super bra halter.

MEN: på hemvägen så vände de, han blir nästan för stark och pigg att han blir hängande i handen, trots att han hade släppt och varit fin på ditvägen.
Så jag fick vara väldigt konsekvent, Tog igenom traven så gått jag kunde, gjorde fler halter och han började bli bättre och bättre. Skrittade sen den andra puasen och när jag kortade tygeln så va han redan då bättre. Jag tänkte okej lite galopp på de här.

Såg till att kontakten och takten va bra, gav en galopp skänkel, och vad gjorde han? Sparkade rakt ut, jag korrigera och röt till lite, tog tillbaka honom och gav en ny fattning. Denna va bättre, han sänkte sig och fick va lång och låg i galoppen, hans rumpa är inte så stark igen. Sen i den andra galoppen, alltså höger. Så började han med de han brukar, galopper nästan på stället och med jätte mycket framben. Han vill inte ta stöd i tygeln så jag fortsatte driva på, lättade MYCKET i handen och sen tog jag tag i innertygel och faktiskt red han lite förböjd med ett understödjande. På de sättet kom jag åt han med innerskänkel så att han lyssnade bättre där plus att jag fick ett stöd och kontakt i båda tyglarna. Galopperade en sträcka där han fick gå i den formen sen skrittade vi hem. Nu vill jag verkligen ha ett träningspass! Så jag vet att jag gör rätt och att man får tips. speciellt i galoppen!

1 kommentar: