Sidor

söndag 4 december 2011

En härlig träning med B

Igår va de dags för Rebecka att komma och provträna i sikeå.
Hon blev tillfrågad redan i oktober men har inte funnit plats eller tid förrän nu.
Så de va många som ville va med och träna. Jag va såklart en av dom med Bavvan.

Hade gjort oss fina med grått schabrak och gråa benlindor. Bavvan va så tjusig!
Red först fram lite och hon kändes bra men lite ofokuserad. Men de är ju mitt hjärta i ett nötskal så man måste rida hela tiden för att få henne att fokusera.
De va kul att då rida en massa rörelser. Då under sommarens gång så har vi mest tränat grunder som vi har haft mest problem med. Men vi red iallafal en övning där man går igenom hörnet och håller kvar ställningen i hörnet in i en båge. I början av bågen öppna, ställer om och formar som vanligt runt bågensspår. Ur de halvhalt och skänkelvikning parallel med hörnet, för att bara efter några steg korrigera och ställa om till den ställning hörnet går i. Direkt i omställningen galoppfattning.
De va lite svårt för mig att hänga med  början, va väldigt trött i huvudet efter att ha jobbat sen klockan 5 på morgonen.

Men iallafall, de började sen att funka kanon bra. Vi fick jätte fina övergångar, omställningar svar på att röra sig framåt. Bra fattningar. Passet va i helhet riktigt bra, hon tar inte min skänkel emellanåt men så är de. Har slutat rida med sporrar då vi måste bli mer hand i hand tillsammans efter tävlingarna på surf.
De va faktiskt en av domarna som kom och pratade med mig då och gav mig en massa tips på hur jag kan träna, och ett av tipsen va att inte rida med sporrar.
Bavvan va svettig från topp till tå, lite trött i slutet men inte så trött som jag trodde hon skulle bli. Kondition har hon, bara lite mycket päls som är i vägen.

Vi pratade ett tag efter träningen och kom fram till att allt som bavvan gör idag, alla rörelser och allt arbete, de har jag lärt henne. De är inget hon kunde eller klarade av på ridskolan pga sin 4 taktiga galopp eller kropp som inte riktigt klarade av att arbeta i form alla gånger.

Jag har känt många gånger att jag vill komma ut på banorna och visa att jag också kan, men de är då rebecka säger att, titta på bavvan.. Du har byggt henne. Allt hon kan idag och gör, är tack vare dig. Så vi som ser hur hon är idag och hur hon va på ridskolan, vi vet att de är du som har lagt ned all arbete och tid för att komma dit ni är idag.

De är svårt för mig att ta åt sig äran. Hela livet har man gått och tyckt att man är värdelös på så mycket, man ser inte sig själv som duktig. Men man kanske borde inse och titta på den hästen man har att jag är en stor del av hur hon är idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar