Sidor

söndag 15 januari 2012

När ska hästarna komma ut?

Jag kan ha skrivit ett inlägg om detta tidigare men jag tycker ändå att de är intressant att prata om, hur folk ser på hästarnas tider att va ute.

Ínnan jag hade hästarna hemma, så va jag i många andra stall. De va två stall som jag va på som va riktigt bra med tider på hästarna. Dom fick komma ut på morgonen mellan 7-8 varje dag, äta frukosten ute och intagen varje kväll mellan halv 8 och 9. Jag tycker de är bra tider. Hästarna är lugnare i boxen på natten ( inte bavvan men de kommer jag till) Dom mår bättre (iaf mina) .

Bavvan va inte lugnare i boxen då man stod i ett större stall men de har å göra med att hon trivs bättre i mindre stall med mindre aktivitet i.
Jag har tidigare berättat om att jag inte försöker ha fasta tider på hur hästarna kommer ut och in på dagarna. Av den anledningen att dom blir bara stressad av de. Eller kan iaf bli de.
Mina hästar står ute minst 12 timmar per dag. Mina hästar märker man så tydligt på om dom varit inne någon timma för länge. Om dom är sover inne i ca 9 timmar. Är de lätt att mocka och de går fort. men är dom inne runt 10 och uppåt är det som att dom har vaknat och gått runt och runt och väntat.
Så på helgerna för att jag ska få lite sovmorgon (som har hänt kanske 5 gånger) så gör jag så att jag tar in dom senare på kvällen och kan därför ta ut som senare. Dom gillar att så stå ute länge, plus att dom säger till när dom vill in. Då står dom vid grinden och Jossan pratar för dom alla 3, med att skrapa i marken och prata :)

Detta system är ju enkelt kanske om man har ett mindre stall och jag förstår att dom större stallen är kanske viktigare att ha rutiner då de är många hästar och dom påverkas av varandra. Men man ser mycket på vardagarna då man jobbar tidigt och är  runt i byarna utan förstan. De är många hästgårdar och stallen som har över 10 hästar har ofta på dagarna inte kommit ut då kloclan är halv 9 på morgonen. Vid något tillfälle har jag även kört förbi och sett att när klockan börjar närma sig 5-6 så är en stor del av dom inne. Men detta kan ju funka för dom, de säger jag ingenting om. Men de är intressant och se hur alla gör olika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar