Sidor

tisdag 17 januari 2012

In i bett världen

Oscar va torr i ena mungipan på lördagkväll, jag smorde då in helosan och sen red jag ett pass. Smörjde även in honom efter ridpasset. På söndag samma procedur, men efter ritten på söndagkväll blödde han från mungipan, inte mycket men de hade blivit små sprickor.

De såg precis ut som när man själv är torr om läpparna och får en spricka.
På lördan då jag såg de, så bytte jag träns. De tränset jag använder egentligen är ett träns med remontnosgrimma. Första tanken va att den kanske klämmer honom. Så jag bytte träns med vanlin engelsknosgrimma. Men han blödde ändå på söndagen...

Så jag har pratat och kollat runt lite med andra hästmänniskor. Då jag själv är dålig på bett.
Jag berättar att jag rider med ett 2delat bridongbett med fasta bettringar.

Tipsen jag har fått är :
1. Byta till vanligt 2 eller 3 delat tränsbett.
2. Byta till ett rakt bett eller alternativt ett 2 delat med fasta bettringar men tjockare än ett bridongbett.

Nån som känner sig inne på bettvärlden, Skriv gänra nå tips. :)

1 kommentar:

  1. är du säker att det kommer från bettet? Det kan inte vara så att det har funnits lite "skit" kvar på bettet som skavt? Bara en tanke. :)

    Själv tänker jag att ett bett med fasta ringar inte borde klämma honom i mungipan, i varje fall inte mer än ett med lösa ringar. Om det inte är för litet för honom dvs.

    SvaraRadera