Sidor

lördag 14 januari 2012

En häst med energi

Idag dagen efter vila så valde jag att rida på gården. Som många andra kallar de så red jag på "volten" idag. De är väl den storleken ytan är som jag rider på här hemma. Men att rida på den 1 gång i veckan funkar.
Red länge i skritt där jag jobbade med de som Erica tipsade om och lät mig göra på träningen.

Böjer igenom sidorna så att han blir mer öppen i bogarna, då hon tyckte att han va lite trång fram.
Så vi gjorde bananöppna i båda varven, där vi pendlade med att jobba med rakriktning och gå in i öppna.
Lite tempoväxlingar och halter. Började trava, red lätt i början och jobbade med att rida volten ett halvt varv sen byta och rida ett halvt varv i nästa och fortsätta så en stund, just för att få igenom båda sidor, kräva lite mera böjning.

Sen gick jag ut och gjorde några skänkelvikningar, försökte tänka på allt de Erica hade sagt.
Skritt paus och därefter lite trav i nedsittning. Jobbade med öppna, och små 10 m volter. Han va super fin och en bra känsla och takt. Här började jag att "korrigera" hans dykande huvud.
Erica ville att man skulle tänka, "han kan hålla sitt j*vla huvud själv." just för att man ska va konsekvent men på ett bra sätt. Så vi jobbade med att lätta i båda tyglarna, när han hänger sig ännu mer ta upp båda tyglarna och knacka till med skänkeln. Lite svårare idag än på träningen, men jag måste hitta känslan om exakt när jag ska göra de och hur snabb jag måste va med alla 3 steg. När jag gör rätt så märks de på honom otroligt mycket. När han va så pass fin och lugn trots vilan dagen efter tänkte jag att man skulle ta chansen för en galopp.

Sagt och gjort, fattade galopp och då kom all tryck och energi igång. Fick dock tillbaka han ganska fort och vi jobbade med den stora volten en stund för att sedan gå in i mindre volter. Han blev väldigt fin.
Gjorde detta i båda varven.

De märks på honom mer och mer att han blir starkare och får mer muskler. Är glad över en sak, som också Erica sa. De skulle ha varit dubbelt så svårt för mig att rida honom om han va fullt igång från början. Då han är en sån känslig kille med mycket energi och tryck. Så jag är glad att jag får lära mig honom när han inte är fullt så stark som han en dag kommer att vara, men då är jag lika stark får vi hoppas :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar