Sidor

måndag 9 januari 2012

En hjälpande hand

Igår va våran första riktiga träning. Jag for till sikeå för att träna för Erica Stegmans. En tränare som funnits i många år i min närhet, men har faktiskt aldrig tränat regelbundet för henne under alla år som vi ändå har varit på samma klubb. Men med en ny häst en ny start så finns de inga tvivel om att jag vill träna för henne. Har sett måga duktiga ekipage hon har hjälpt genom åren och nu kommer jag bli en av dom :)

Vi började med diagonala bananöppnor. Från hörn till hörn. Hon tyckte redan från början att han är fast i sidorna, vilket jag har känt av också. Har försökt jobba hemma med att understödja men har som inte riktigt fått känslan av att de är rätt jobb. Men de va exakt de vi skulle göra nu. Understödja den sida som skulle böjas i öppnan. Använda innerhöft mot ytteröra. I början ville vi bara få lite mer rygg och böjbarhet. Öppna till höger gick bättre än till vänster. Min höft ville inte få rätt vikt på rätt sida, vilket jag kände tog emot i min höft. kanske dags att kolla upp??

Efter ett tag, ville vi öka steglängden i öppnan till höger, vilket funkade bra. Han blev så himla fin. Han blev bakomlod, som är vårat problem. Men detta ville Erica ta senare under passet. "En sak i taget" Som hon sa. Vi ändrade sedan och jag började sitta ned då hans rygg och sidor hade lossat. Jag red samma väg men ingen öpppna och på mitten av snett igenom ett ledandetygeltag och vända med höften för att gå in i en skänkelvikning.
Jag blev lite chockad första gången, då jag inte va beredd på att han skulle lyssna så fort och rätt på vad jag bad om. Sen efter första så va skänkelvikningarna riktigt bra. Tappar lite bjudning ibland men de är jag som måste komma igår att tänka framåt. "Har du ridit såna här skänkelvikningar förrut?" Å vilket flyt och vilken känsla han gav mig. Så nej de hade jag inte :)

Därefter la vi in 10 meters volter i övningen på kortsidorna. Där jag nu skulle börja med att få han att förstå att han ska bära sitt eget huvud. Så då skulle jag lätta i båda tyglarna när jag kände att han hängde sig i tyglarna sen upp med handen och smacka eller knacka till med skänkeln, som en liten bestraffning fast på ett bra sätt. Detta funkade kanon och detta kommer forstättas tränas på hemma.

Direkt efter skänkelvikning galoppfattning. Där jag fick en aha upplevelse med att jag bara behöver lätta innerhanden i fattningen så fattar han korrekt och direkt. Galopperade på 10 metersvolterna där handen skulle va buren och jag skulle lätta lätta lätta i handen tyglarna skulle glappa. Detta pga erica ville visa mig att han är välskolad och kommer inte att öka, han kommer istället korta sig. Vilket han gjorde, gjorde jag rätt med min innersida och höll om rätt samtidigt som jag inte höll i honom någonting i tyglarna så kortade han sig istället för att öka. Riktigt fränt! :)

Under passet, gjorde vi även lite förvändgalopp vilket inte va några problem, lite byten men dom skrattar jag fortfarande till. Han tyckte de va skit kul och jag visste knappt hur man gjorde. Men han får lära mig :)
Lite lägningar.

Känslan va total. Och Erica va så peppande och rolig att rida för. Fick beröm för min sits. Och hon tyckte även att hon hade aldrig sett mig rida eller sitta så bra någonsin. Vilket jag känner också. Får inte samma sits på bavvan som jag får på oscar och verkligen inte samma känsla. Jag blev så glad över att jag satt bra och att hon tyckte att jag red riktigt bra. Hon kallade även Oscar för en välskolad häst flera gånger och de är han verkligen. Oj vad han kommer lära mig och vad roligt vi kommer ha tillsammans! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar