Sidor

onsdag 4 januari 2012

Mycket jobb = dålig uppdatering

Då jag jobbar med snöskottning under vintertid så finns de lite tid till att sitta vid datorn, man orkar helt enkelt inte. De har ju inte heller kommit lite snö och lätt är den inte heller.

Så i måndags hade jag ju planerat att rida dom båda hästarna. Gjorde iordning Oscar först och ut i snön. Efter ca 200 m på vägen satte vi oss på rumpan. Att man ska ångra så mycket att man inte har sulor på hästarna!!
Så hem till gården kortade tyglarna och red Kyras 4-kant bara för att han skulle röra på sig.

Bavvan samma sak, gick inte att göra så mycket. tyvärr...
Båda hästarna skrittjobbades ca 20 minuter

Igår red jag bara Oscar, Rebecka hade ju Bavvan.
Red mot Bygdeå och han kändes lite stel så jag ville trava igång honom ordentligt för att få igenom hans stela sida. Tycker att han va lite ofokuserad hela passet. De brukar han inte vara, fick som ingen känsla av honom.
När jag försökt att fixa och trixa med att han skulle släppa efter så tog jag en galopp. ÅH hej bara!
Han va så jäkla pigg att all energi kom bakifrån ut i hans höga framben. Han skulle bara springa.
Efter att ha brytit av så fick jag absolut inte röra honom..
direkt jag la om skänklarna så fattade han galopp och gärna stod och studsa på stället.

Bestämde mig för att trav jobba honom en bra bit så att han gav med sig, jag ville vinna matchen så att säga. Han ska inte lära sig att komma undan arbete med att va ofokuserad och bara springa. Så just innan vi skulle skritta la jag honom i en lägning. OJ så bra den blev!!! Därefter så skrittade vi hela vägen hem på ca 20 minuter. Red totalt i 75 minuter.

Han blev ganska svettig, men de va mer hans protester som gjorde han svettig än själva jobbet.
Sen har jag väl kommit fram till att när jag har sånt fysiskt jobb där jag skottar snö för hand i 8-9 timmar såna här dagar då de vräker ned, börjar allt mellan 3 och 5 på morgonen så är de inte alltid en jätte bra ide att rida ett hårt pass och försöka ha energin att kunna rida.

1 kommentar:

  1. Känner igen det där med att hästen blir mest svettig av att "protestera" som när Salle hellre galopperar piruett-galopp än slappnar av i en arbetsgalopp.... suck så besvärligt! Tänker att det skulle vara lättare att bara slappna av och rulla på. Men icke :)
    Shit vilka dagar du ska ha nu när snön vräker ner. Hoppas du sover ordentligt och kanske unnar dig en lång härlig varm dusch och kanske får lite massage med liniment av Simon för att mjuka upp din egen kropp:)

    SvaraRadera