Sidor

lördag 7 januari 2012

En dag i hästarnas tecken

Idag när jag hade jobbat klart, for vi till skog oc fritid för att köpa en ny grep då min gamla gick sönder.
For och hämtade Simons lillasyster Sofie som hade sommarponny här och red även jossan mycket under sommaren. Tog in alla 3 hästarna så att ingen skulle springa sönder sig i hagen (då menar jag Oscar)
Sofie skulle rida Jossan och jag Bavvan. Jossan trivs väldigt bra med barn och de är så kul att se hur mycket hon älskar att bli ompysslad. Nog för att jag försöker pyssla om henne en stund varje kväll men ibland vill man att hon ska få ALL uppmärksamhet av någon.

Så vi red runt byn ca 45 minuter. Blev skritt och trav. Mycket skritt, ingen press på hästarna mer bara en lugn och skön tur. Imorgon ska Rebecka rida Bavvan så då blir de nog lite mer fart och fläkt för gumsan.

Kom tillbaka från ridturen och tog ut B och J, Oscar fick stå kvar inne och bli borstad av Sofie medan jag mockade åt alla 3. Han blev jätte stressad av att hästarna gick. Jag tycker själv att han inte brukar vara den som blir stressad. Iofs va detta första gången jag lämna honom kvar medan dom andra gick ut.
Så lite fram och tillbaka gick han på gången och ville absolut inte stå still.
Men efter att sadeln kom på så va de lugna puckar.

Men de kan man väll inte säga om själva ridturen! Haha, eller traven va bra och skritten.
Han vilade ju igår, precis som planerat.. han va super härlig och mjuk i skritt och trav. Traven va han jätte följsam och väntade på mig hela tiden. Planen va idag att bara rida han i 3 gångarter med lösgörande arbete inför imorgon ingen direkt press på honom så att de blir träningsvärk osv. Tji fick jag!
Galoppen va han så laddad i att vi va tillbaka till ritten från tisdag. Men jag vet ju att han är så här efter vila.
De släppte tillslut i båda varven, men han blev jätte svettig. Han är så laddad bak och gör ambitiösa galoppombyten och galopperar på stället så att han blir trött.

Men förhoppningsvis är hans energi lite ur riden till imorgon. Då ska vi träna för första gången!!!! :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar