Sidor

lördag 26 november 2011

Vilka underbara hästar man har

Kom just in, har varit i stallet  i ca 5 timmar. Kände ingen stress så tog de väldigt lugnt och donade på med de mesta. Blandannat så red jag både Bavvan och Oscar.
Började med Bavvan, som för första gången sen september lämnar Josephine i hagen, hon burkar annars få följa med in så hon slipper stå själv och springa ihjäl sig. Men nu med en 3e häst på gården så kan hon stå kvar ute.

Bavvan blev stressad och jätte tramsig inne i gången. Filmade henne precis när hon slutade. Men hon gnäggade, trampade runt och skulle absolut inte lyssna på matte som stod och försökte göra henne fin.
I dom stunderna så ser jag till att behålla lugnet själv. Jag ignorrerade hur hon höll på och bara fortsatte med de jag skulle göra, tillslut lugnar hon ned sig själv och då är vi i harmoni igen.

Red en super härlig runda i ca 50 minuter. Hon hade tryck bak och va hela tiden framåt och väldigt mjuk och följsam. Vi for ut på en stor stooor äng där vi fattade galopp och bara rullade på med en buren stadig hand och jobbade på med att hon ska söka stödet själv. Vilket gick kanon. Hon va så fin min lilla skrutta idag. Hon blev svettig av lite galopp redan i början så jag börjar fundera på en rakning..

Oscar stod och tittade på mig glatt i hagen när jag hämtade honom. Han får så mycket mat av mig att han inte orkar äta upp de sen. Men iaf. Tog in honom i gången han gnäggade lite efter dom andra. Men va super lugn och cool. Han skulle pussas och va jätte gosig direkt man kom till framdelen. Sen de roligaste va nog när jag tog fram sadeln. Efter igår, så har nog han fattat att sadeln på = vi ska UT! :)
Så när jag tog fram sadeln så började han trampa.. med öronen framåt och bara stod och trampa. Sötnöten!När vi sen tagit på träns och gick ut för att sitta upp så va han så ivrig att han stod och trampa under tiden jag drog åt sadeln och fixade stigbyglarna. Simon tog nå kort jag satt som en jäkla kratta men tänkte de kan va kul att se. Så jag tog bort mig ur bilden ;)

Jag kan bara beskriva "lilla" oscar med ett ord idag: Glädje
Hela ridturen så va han så glad. De gick inte att ha lång tygel för då började han trava så jag jobbar han lång och låg stora delar av turen. Va ute 30 minuter och han  va super duktig.


Som ni ser på hans högra bakben så är de i rörelse. Han skulle verkligen inte stå still utan han skulle iväg på våran skritt tur :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar