Sidor

lördag 12 november 2011

När ska hästarna komma in och komma ut?

Det här med tidsrutiner på hästar är något som jag ser är ganska intressant.
Jag har som erfarenhet, då jag har varit i många olika stall och ridit där de har stått allt mellan 3 till 40 hästar att tidsrutiner som många vill ha så skärpta och hålla hårt i inte alltid fungerar enligt mig.

Jag tycker att man gör bara hästarna en otjänst att ha "fasta" tider med utsläpp, insläpp, eller fodringar.
Till exempel om hästarna alltid får komma ut vid halv 7. Sen kommer någon halv 8.. då kan hästarna va rent ut sagt så övervänt att dom knappt går att hantera. De är fullt ös i stallet då hästarna jagar upp varandra.

Är de bara jag som tänker så här?

Jag tycker iallafall att hästar (iaf mina) inte dör av att inte ha fasta tider.
Jag har aldrig haft de så lugnt med Bavvan sen jag tog in henne i vårat stall och körde på olika tider.
Eftersom jag har ett jobb där jag kan börja allt mellan 4-7 på morgonen så är de väldigt olika när dom får gå ut men som mest vanligt allt mellan kvart i 5 och kvart i 6 på morgonen. Men då detta skiftar från dag till dag så kan dom aldrig veta när jag ska komma in.
Lunchen får dom allt mellan klockan 12 och 2 varje dag även där så är dom inte övervänt när man kommer hem.
Jag tar in dom på kvällarna beroende på väder såklart men vanligast mellan 6 och 10 på kvällen.

Mina hästar mår som bäst att va ute och få komma in för att sova. Varför ska man ta in dom så tidigt bara för att stå i en box om vädret tillåter dom att röra på sig och va ute i en hage? De är en sak om dom springer, för man vill inte att dom ska göra sig illa.

För mig funkar detta bäst och jag anser att man ej ska ha tidsrutiner, de blir inte bättre av de. Enligt mig iallafall.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar