Sidor

fredag 18 november 2011

Dagen efter

Igår hade jag ett mycket trivsamt och härligt pass på Bavvan. Hon va följsam, pigg, och väldigt harmonisk.
Vi skrittade fram länge och mjukade upp sidorna. Direkt när jag kortade tyglarna så klev hon på bra och jag har börjat inse mer och mer när domarna har skrivit "Fin skritt kvalite" för när hon jobbar rätt och kliver på så är den underbar! :) Efter att ha blivit varm i skritten så blev de trav en kortare sträcka, jobbade henne framåt med handen uppåt framåt och försökte tänka hela tiden på hur jag hade handen i ställning och bara drev på med ben. Fattade galopp ganska direkt efter en kortare trav och direkt kom hon fram i en super härlig och följsam galopp. Hon svarade på både framåt och bakåt. Tog in framdelen en stund sen rakrikta och trycka på. MYCKET bra svar fick jag av henne.

Skrittade sen en längre bit och jobbade med övergångar skritt, trav. För att hon ska bli effektiv med hjälperna och lyssna bättre. Detta gick även bra, hon brukar vara seg på att lyssna på just skänklarna men inte idag.

Därefter ännu en galopp och vi jobbade med samma sak dock ingen öppna här utan vi jobbade med att korta och länga. När jag begärde samling på henne så ställde jag henne lite utåt för att få med mig yttersidan bättre och att hon får sug på båda tyglarna.
Därefter va hon som en dröm. Traven va så bra att jag nästan inte klarade av att sitta ned på henne, men släppte stigbyglarna och WOW vilket ekipage vi blev.

Hon va svettig när vi kom tillbaka, men lite pyssel och avsvampning så nattade jag hästarna och tackade för mig.

Dagen före hade Rebecka ridit och även om Rebecka inte rider henne med lika mycket krav som mig så rider hon henne mjukt och följsamt och de märks att de är de bavvan behöver. Så de här känns kanon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar