Sidor

måndag 7 november 2011

Longering

Jag har skrivit tidigare om att jag skulle vilja longera eller tömköra 1 gång i veckan. Men efter att jag hade skrivit de så började jag tänka lite. Longering är ett super bra sätt att lösgöra och se hur hästen rör sig. Kan även vara ett sätt att motionera hästen ifall man känner att man har ont om tid.

Jag själv tycker att de funkar bra att göra de ca 1gång i månaden. De är som lagomt för mig och mina hästar. Jag va bara nyfiken på vad man egentligen säger om longering inom hästvärlden.

Hittade då detta :

Longering betyder att låta en häst löpa i lina. Man använder longering dels vid hästens sadeltämjning och grundläggande utbildning, dels för att gymnastisera hästar som av en eller annan anledning inte bör ridas, dels vid ryttarens utbildning i så kallad balansridning och voltige. Longering kan användas för att lösgöra hästen före ridpasset och för att förbättra hästens form och muskelsättning. Hästens löpande i lina måste ske på ett riktigt sätt med kunskap och omtanke så att hästens ben och ledgångar inte tar skada. Viktigt att tänka på är att helst inte hålla på mer än 20 minuter, MAX 30 minuter, ca 2 ggr i månaden. Vissa veterinärer tycker inte man ska longera alls, då det anser att det sliter för mycket på hästens leder

Hur ser ni på longering?

1 kommentar:

  1. Jag longerar ogärna just p.g.a. vad jag har hört om slitaget på hästens ben. Då tömkör jag hellre där jag kan variera mer med både plats (underlag), ridvägar o.s.v. :)

    SvaraRadera