Sidor

lördag 30 juni 2012

Jossis sjukdom

En lång historia, hon fick fång för ett år sen, 1 vecka efter att hon flyttat till mig på bete. Det tog lång tid att återhämta sig, men tillslut så var hon på benen igen och som vanligt. Hon föll ur fruktansvärt i kroppen men med mycket jobb så fick vi till det också.
Jag började spåna på varför hon fick fång så fort och hörde då av en kompis som hade henne på sommrarna när hon stod på surf att hon alltid blev tjock och varm i benen och stapplig i början av betet. Men inget av detta berättades för nån och hon har aldrig fått någon behandling för det.

Så under vintern och våren har hon varit stapplig och lite seg. Vissa dagar bättre än andra men hon har mått bra och varit en glad ponny. Nu när sommaren kom igen, så tänte jag att jag skulle göra allt för att hon inte skulle få fång en gång till. Så jag tänkte, ja men det verkar vara invänjningen som är svår för henne. så jag gav henne en egen gräshäge där hon betade in lugnt och försiktig ökade tiden varje dag och ja, det funkade verkade det som. Efter 1 månad så tog jag ut henne på bete. Hon stod som längst 2 dygn sen upp till vinterhagen för att äta hö och sova inne nån natt och pausa från gräs. Men det gick ändå inte..
Hittade henne för en vecka sen i hagen, hon ville inte gå. Fick in hon i boxen, tog ut veterinär som gav henne smärtstillande och gav mig en massa mer smärtstillande som jag skulle ge henne 2 gånger per dag i 10
dagar. Efter 3 dagar låg hon fortfarande mycket i boxen, hon ville inte kliva upp. Hon kunde stå en stund på dagarna men sen låg hon ner hela tiden. Ögonen var slut. Hon ville inte gå ut ur boxen.. Så jag ringde vet igen och berättade dom kom ut och han sa att det var mycket allvarligt att hon inte svarade på smärtstillande. Så vi tog ett beslut. Hon fick somna in.
Det tyngsta beslutet jag någonsin har gjort..
Saknar henne så..


4 kommentarer:

  1. Aldrig kul att ta bort en vän! Kram

    SvaraRadera
  2. Du gjorde det rätta Emelie, djur ska inte behöva lida. *kram*

    SvaraRadera
  3. Hon är otroligt saknad..<3
    Men nu behöver hon inte ha ont, vi får hoppas att hon har det bra där hon är nu, kram.

    SvaraRadera
  4. Inte ett lätt beslut men jag tycker att du gjorde rätt. Det finns ingen mening med att behålla dom om dom ändå lider! En häst ska ändå kunna vara en häst. Stora kramar till dig i sorgen!!

    SvaraRadera