Sidor

måndag 18 juni 2012

Tips från coachen

Se till att planera din träning och ridning väl innan tävlingsdagen.
Har du egen häst, känn efter vad som passar just er. Går den bäst om den vilar dagen före?
Eller funkar det bättre att rida den i lite jogg dagen innan så den varken är för trött eller för pigg.

Även dagen efter tävling eller träning är viktiga moment att inte glömma bort.
Ha en plan med din ridning och ha ett mål med det du gör. Varför vill du just fokusera på galoppfattningar idag? Varför är jobbet med skänkelvikningarna en prio under ritten. Ser man till att man har en planering och ett syfte med sin ridning under passet så brukar ridningen bli bättre. Väldigt lätt att man lätt sitter och lallar.

Något som jag inte rekomenderar fast detta är smaken som baken, är att träna dagen innan tävling.Det har aldrig funkat för mig av flera anledningar.
* Hästen kan lätt få träningsvärk dagen efter
* Jag tycker att mina hästar blir tröttare på tävlingen
* Jag själv får inte en chans att landa mellan träning och tävling

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar