Sidor

torsdag 7 juni 2012

God and bad days

Det kan man verkligen säga att man har inom hästvärlden.
Jag och den stora vita min prins så att säga. Vi har gjort innan igår 8 starter och fått 4 placeringar. Det tycker jag är GRYMT bra. Han har alltid varit med mig i ridningen på banan, han har varit stark ibland men inget som inte går att lösa. Men då kommer vi till dagen igår, då vi skulle rida en klass en LA3. Han hade stått i boxen sen klockan halv 8 och vi skulle rida vid 2.

Framridningen kändes sådär. Bra i traven men det var som att jag inte fick igenom galoppen. Jag försökte med en massa olika sätt att få honom mer loss och igång bak och tyckte att jag fick en betydligt bättre känsla på slutet innan jag skulle in på banan.

Inne på banan så var travdelen jätte bra tycker jag. Jag kände att han var framme och skänkelvikningarna var super bra! Men han snubblade till på sista skänkelvikningen och det drog ned till en 5a.  Men när vi kommer till galoppen så blir det inge bra. Han låg på så fruktansvärt att jag fick hålla in handbromsen hela tiden. Lägningarna var bra, sen i sista ökningen så är underlaget ojämnt och ( detta fick vi även backning på av överdomaren) så han tabar bakbenen och byter till korsgalopp. Lägger sig ännu mer på och jag får tvär rycka tag i honom. Fattar ny galopp och rider in på sista vägen, gör halt och får 7or på båda dom 2. Så när han inte ligger på så blir det bra, men däremellan så näe inte så bra.
Kommentar: Härlig häst som du visar fint. Blir lite detaljmissar som drar ner poängen idag. Du visar fina lägningar. Träna mer på detaljer. Det kommer bli bra! Lycka till

Så hon gillade honom och vi slutade på 59%. Precis utanför placering. Den som vann hade 62% vilket jag tyckte var låga poäng för Ida som vann, hon red en jätte fin ritt enligt mig.

Så nu har vi fått våran första dippritt. Som jag vill kalla det. Ska lägga om min ridning och planering lite under veckorna. Men som jag sa till alla igår, man behöver en dippritt emellanåt, hur ska man annars lära sig någonting? :)

2 kommentarer:

  1. Jag väntar fortfarande på min toppritt, haha! Dippar har vi alla, men nu vet du ju hur det känns när han inte är med dig till 110%! det kommer säkert gå bra i Skellefteå - jag håller tummarna :)

    SvaraRadera
  2. Hur tänker damen lägga om ridningen - blir nyfiken .-)/ erica

    SvaraRadera