Sidor

torsdag 7 juni 2012

Att planera sin ridning

Det här med att planerar och lägga upp ridningen är ju för alla ett pyssel.
För mig handlar det om att planera dagarna och se till att jag får ut min ridning till det bästa och inte bara "lalla" på. Vilket jag inte tycker jag gör men man kan alltid göra det bättre.

Så min plan ser ut som följande:
Jag ska träna mer. Det blir lite av en kostnads fråga då jag kommer att få köra in honom till stan för att träna, men då får man kanske hålla tillbaka på annat. Så nu fram tills början av Juli, ska jag köra in honom 1 gång i veckan har jag bestämt. Bara se till att ta sig tiden. Det jag vill träna på mer är att jag vill hitta mer teknik av mig själv. Få träna på mer schwunget i ridningen för takt och flyt har vi. Som jag kan säga skulle jag vilja vara mer teknisk när jag rider. Men det kommer mer och mer för varje gång :)

Därefter under veckorna ska jag se till att jobba honom på olika sorters underlag, se till att han får sin intervallträning ute, att vi tar oss tid till att trimma själva på banan och att jag hela tiden vet vad jag är ute efter när jag sitter på hästryggen och har en plan med vad jag ska göra. Inte låta honom vila dagen innan tävlingen, det är prövat och det funkade inte alls.

1 juli får han semester i ca 10 dagar då han bara ska få vara häst. Sen laddar vi om batterierna och under hösten är det mest lokala klasser vilker gör att vi inte har så mycket att åka till om medelsvåra klasserna i sommar kommer kännas bra. Så då blir det mer träning och mindre tävling, kanske att man åker bort på lite längre turer istället och tävlar :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar