Sidor

tisdag 27 mars 2012

Söndag morgon

Detta inlägg borde ha kommit tidigare, började skriva inlägget men hann inte skriva det klart.

På söndag morgon vaknade jag med en magkänsla av att någonting inte va riktigt bra. Gick ut till stallet då klockan var 7 och såg att mn magkänsla stämde. Bavvan hade fått kolik.
Inom loppet av 10 minuter då jag hämtade hö och tog ut Oscar så la hon sig ned 3 gånger och varje gång fick jag smacka upp henne.

Tog henne på en 30 minuters promenad först. Då bajsade hon först sen ville hon lägga sig på vägen, på gården och i stallet. Trots promenaden. Så jag hoppade upp med endast grimskaft och grimma. Jag mådde ingevidare av smärta i magen och att gå va otroligt smärtsamt. Så jag tänkte, jag litar på henne hon litar på mig. Så vi red runt byn i ca 45 minuter till och travade mycket. Hon började få igång magen och blev väldigt gasig under turen. Piggare och piggare blev hon och när vi väl var hemma igen så släppte jag henne i hagen, hon gick runt och försökte pilla i sig hö som låg på marken. Jag hade plockat bort det som låg i högar så att hon inte skulle äta direkt. Hon såg piggare ut men jag bestämde mig ändå för att va inte träna och hålla koll på hjärtat så att hon inte blev sämre.

Vid klockan 12 så  va hon super pigg. Hon bockade och sprang i hagen så att då fick dom lunch och jag kände att "faran" va över.

Bavvan är otroligt känslig i sin mage. Hon är som mest känslig i övergången av höst/vinter och vinter/vår. Det känns dock skönt att jag kan fixa det själv. Man har ju en del kunskap och ett öga för vad som går att fixa och inte. Så nu hoppas jag att de är sista gången för i år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar