Sidor

fredag 16 mars 2012

Fälla päls

Nu börjar våren och närma sig mer och mer här, de ska tex vara 7 grader varmt idag. Vilket känns underbart så jag slutar klockan 12 och kan åka hem och rida direkt.

Men de är inte lika kul för hästarna. Jag har aldrig riktigt haft hästar som reagerat å mycket på päls fällning. Har dock inte heller haft någon häst som endast stått i södra sverige. Så för Oscar är detta super jobbigt. Han är väldigt trött, känslig i pälsen då man borstar nästan hela tiden. Han som brukar vara världens myspys visar försiktigt med att lugnt bara bita i lätt i luften då jag borstar. När jag red i måndags va han som sagt ett monster. Tisdagen bättre men båda dagarna skakade han i pälsen som om en fluga skulle ha suttit och irriterat honom.

I ca 2 veckor har jag använt mig av ryktsten och skrapa för att få bort så mycket hår som möjligt.
Så igår när jag skulle göra iordning honom märkte jag hur irriterad han va, så de blev en 30 minuters promenad istället istället tsm med hunden.

Hur reagerar era hästar på pälsfällningen?

3 kommentarer:

  1. SV: Okej :) Min häst bara väller hår nu.. Vill bara allt ska försvinna. Jag har hår precis överallt efter jag borstat honom. Urs säger jag bara åt pälsfällning!! ;)

    SvaraRadera
  2. Salle blir loj. Så jag ger massa B-vitamin, ger lite extra havre och har överseende att han är segare än vanligt.

    Sv. Klart vi ses där! Jag kommer ju att starta LA:4an själv men ska stanna medan det är lag så jag hänger nog ganska många timmar på plats;)

    SvaraRadera
  3. Sv. Jo det kändes så. :) Vi står i Håkmark, hos Dino. :)

    SvaraRadera