Sidor

måndag 30 april 2012

Erica träning

Igår var det som sagt Erica träning för mig och Oscar. Vi tränade första gången för i år ute. Vilket var otroligt bra och lärorikt för oss båda då ute säsongen börjar.

Vi pratade om vad domarna hade skrivit i vännäs.Vi konstaterade att jag har bra poäng fram till galoppdelen. Dom skriver "släpp fram mer".
Det Erica berättade då att, man är inte van som domare att se en häst med så mycket samling som Oscar. Det är svårt att kanske förstå men skulle ni sitta på honom så skulle ni märka att det finns många olika grader på hans samling.Hans arbetsgalopp är väldigt samladoch därför ville Erica att vi skulle ta det till nästa steg i våran utveckling.

Så vi jobbade med samma takt i galoppen som vanligt men vi skulle vinna mark istället. För det är skillnad på att släppa fram och vinna mark. Så fick en jätte bra övning som jag kommer att använda mig av då vi ska värma upp på tävlingarna också.
Jobbade med att rida stora och små volter en stund där jag skulle tänka mig att han ska sättas sig mer på baken och ta färre steg på volten än gången innan. Utan att göra den mindre.
Detta funkade jätte bra och det var kul att känna att de funkade så bra.

Känslan under träningen var riktigt bra. Bra trav, bra galopp, bra skänklelvikningar spec undan höger skänkel. Lägningarna får vi jobba med, men dom kommer :) Övergångarna gillade jag jätte mycket. Så träningen är jag riktigt nöjd med och det känns kalas kul. Är så roligt att rida för Erica, hon ger alltid ryttaren en så bra känsla :)

2 kommentarer:

  1. Jag tror absolut att det är just "vinna mer mark" som behövs i galoppen, och det är kanske det domarna menar även om det låter tokigt med "släpp fram galoppen". Jag vet precis hur det känns med en häst som samlar sig bra, och att jobba med just längre språng och inte bara släppa.. för då blir det inte heller bra ;)

    SvaraRadera
  2. Samma problem på herr Mammut! ;) Men eftersom han har varit ett skenande tåg så har jag utnyttjat hans förmåga att samla sig. Då fokuserar han faktiskt på att jobba MED mig när han är tvungen att sätta sig lite mer. Men nu när vi börjar hitta jämnheten börjar nästa steg, att kunna ta stora, vilandes steg utan att bli stark och rusa! Låter enkelt, men svårt som f*n.... :S

    SvaraRadera