Sidor

måndag 23 april 2012

Debuten

Igår var jag och Oscar på våran första "riktiga" tävling. Nu är det slut lekt med klubbtävlingar och ut på banorna ska vi. Så vi for iväg till vännäs. Allt gick bra med förberedanet innan jag skulla åka. Mia mmin kära granne följde med som stöd och medhjälpare. Då jag skulle ha han i transporten under dagen kände jag att jag skulle behöva assistans. Så jag annars brukar vara själv så går det bra, men då har jag ju alltid haft dag uppstallning.

När vi kom fram tittade vi lite på FEI Prix S:t Georges klassen. Otroligt fina hästar och duktiga ryttare. Man blir väldigt motiverad som ryttare att se andra rida och speciellt som dessa höga klasser.

När det var dags att börja rida fram till första klassen som var en LA:4 så var han väldigt spänd. Han lät mig inte riktigt komma ner i sadeln så jag red lätt väldigt länge och valde att inte galoppera så mycket då jag vet hur han blir då han redan är spänd och att man oftats får börja om. När vi hade lossat tillsammans och blivit mer mjuka och färdiga ropar dom att jag ska vara inne i ridhuset. Skyndar mig in vilket blev stressigt för både mig och hästen. Så när man kommer in och har en stressad häst som inte har gjort detta förr och hör domaren säger. Vet du om att du är tidigare nu? Så en spänd Oscar gjorde att jag fick rida lätt igen och bara jobba honom neråt för att han skulle bli med mig igen. Domaren blåste och vi började.

Ritten kändes först sådär när jag hade ridit. Men efter att ha tänkt efter och verkligen analyserat så var jag super nöjd. Bakdelsvändningarna fick vi 5 och 6a på. Det är jag som måste träna träna träna. Förvända 6 och 7. Skänkelvikningar 6 och 7. Trav lägningarna 7. Halterna 7. Haha ja sen skrattar jag för sen drog det ned så fort vi kommer till galoppen. Fortfarande mycket jobb. Jag håller för mycket. Varför vet jag inte, det är bara svårt att ge efter mer. Vet inte vad jag är rädd för. Kanske för att han ska bralla iväg som han har haft tendens till på klubbtävlingarna. Men vi avslutade iaf på 60,24 % och därmed min första godkända ritt i LA över huvudtaget. Jag är ju som fortfarande nybörjare på detta! Kommentar från domare : Pamig häst med mycket kvalite´r. Blir lite spänd idag, men flott när den släpper efter.

Sista klassen var en LB:2, en klass som jag nu kände att detta kommer bli kalas bra!
Framridningen var perf! Fanns ingenting på att klaga. Jobbade med mycket övergångar och lydnad så att han skulle vara med mig. Inne på banan kändes han fin och in i första halten började jag le och få rysningar i kroppen av att denna känsla var oslagbar. MEN.. efter halten och in genom första hörnet precis när vi ska in på volten vid R så hoppar en unge precis bredvid oss upp i trappen på läktaren. Oscar blev självklart rädd och skyggar. Så det drog ned fick en 5a på det momentet. 5a på volten då han fortfarande var inne i de spända då vi skulle passera läktaren i slutet av volten. 5a på vägen mellan E och B. Sen lossnade det för honom. Han blev mjuk och harmonisk igen och det kändes riktigt bra. Tills galoppen, dock kändes den bättre nu men jag håller för mycket vilket blir lite orytmiskt. men 6 genom galoppen. Skritten drog ned lite då han har en tendens att passa när han går... jag har försökt jobba med det men det verkar vara svårt. Så ÄNNU mera ska vi jobba på det som drar ned poängen. Vi slutade iaf på 60% och jag var nöjd att vi fick gå hem med 2 godkända resultat på våran första tävling tillsammans.
Bilder och film kommer sen :)

2 kommentarer:

  1. Grattis! det var bra jobbat!! :)

    SvaraRadera
  2. men om de passar borde man inte få en 1:a eller 2:a då när det inte är någon uppvisad skritt? Eller tänker jag fel?

    SvaraRadera