Sidor

måndag 2 april 2012

Tips från coachen

Dagens tips

Många brukar ge tips om att man ska planera upp ridschema vecka för vecka med sin häst för att ha en sån bra plan som möjligt och att träningen ger bra effekt. Vi fortsätter på det tipset.

Om man har bestämt sig för att tex på måndag: dressyr i skogen.
Då är det bra om man lägger upp en plan på vad man ska jobba med under själva passet.
Det kan ju va skolorna, skänkelvikning, tempoväxlingar. Ja you name it! Ordet dressyr innehåller mycket
vilket kan resultera i att det är svårt att vet vad man ville få ut av passet.
Jag gör så här när jag ska ut. Jag lägger upp en plan i mitt huvud där 3 saker är som huvudmomenten.
Det kan se ut så här: Framdelsvändning, öppna, galopp övergångar.
Då väljer jag öppna för att mjukgöra sidorna och jobbar med det tills jag har nått mitt mål med min häst. Han eller hon ska vara mjuk följsam åt båda hållen. Framdelsvändningen lösgör bogarna, därav så har man hjälp av framdelsvändningarna till öppnan. Jag försöker alltid att sätta ihop det jag vill jobba med. Annars är det lätt att man vill göra allt under ett pass men kan då sluta i att de blir lite för mycket krav då man väljer kanske en rörelse eller ett tempo som man inte har värmt upp hästen för att göra osv. Bättre att bestämma sig för några delar man vill jobba med under passet gång och sen nästa dag fortsätta med det som inte gick så bra och byta ut det som gick bra.

Detta funkar kanon bra för mig :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar