Sidor

måndag 9 april 2012

Känslan som kommer att växa

Igår var det träning för Erica andra veckan irad. Förra träningen gick ju kanon och vi hade då gjort upp planen att denna träning skulle kandaret fram. Erica hjälpte mig att sätta i ordning allting. Sen förklarade hon allting väldigt bra om alla spännen och tyglar osv. Så det var bra att man fick veta mer om varför det ska sitta som det ska sitta. Hon visade även att den nosgrimman som fanns på tränset ansåg hon inte var den rätta nosgrimman för ett kandar eller andra träns för den delen. Men som hon sa, smaken är som baken men hon förklarade varför hon inte tyckte dom va bra för hästens skull. Kan komma det det i ett annat inlägg.

I början av träningen så var han ganska stel. Jag hade känt av den litegranna dagen innan också. Men vi har absolut ingen yta att rida på hemme då underlagat är hur kasst som helst. Så jag har gjort mitt bästa under  veckan att rida honom mjuk och ordentligt, men man märker att ibland behöver han mer än så. Så vi värmde upp och efter uppvärmningen började vi med skolorna. Erica förklarade hur jag skulle änvända stången lite mer i skolorna för att lyfta upp formen. Detta funkade kanon och att sitta på Oscar med ett kandar än ett vanligt bett är som dag och natt. Han är super fin på vanligt bett, men han hugger lite granna när jag vill börja göra lite svårare saker, men med kandaret så tyckte han att det va super roligt att få jobba. Det märktes att han har gått med det mycket tidigare.

Vi jobbade med byten, några fick vi till ganska bra. Sen började han latja! Mongo häst, han blev super busig och skulle helst exploldera lite. Men efter en stund så släppte energin och vi gick tillbaka till jobbet. Jag måste fortfarande lära mig att inte klämma åt med underskänkeln i galoppen för han är redan så pass framåt och arbetsvillig och har krav från kandaret att om jag då ligger an med underskänklarna hela tiden så blir det tillslut en bomb som exploderar. Så det är något jag ska träna på!! Att tänka lyfta ut mina ben.

Vi jobbade med förvänd och enkla byten. Gick riktigt bra måste jag säga. Fick beröm för dom fina övergångarna. Bara jag återigen fattar med höften endast så kommer dom enkla bytena bli super bra :)
Samlad trav och skritt, alltså lite piff och puff. Han kan!! Det är jag som inte är van och måste öva öva öva!

Jag älskar att träna!! Sen nu så pratade vi om att debutera i medelsvår, Erica tyckte verkligen att jag skulle satsa på att debutera på surfs hemma tävlingar. Så det blir nog så :) Känns så jäkla härligt men samtidigt väldigt nervöst! Blir att träna så mycket som möjligt fram tills dess!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar