Sidor

måndag 23 april 2012

Frihetsdressyr vs horsemanship

Jag försöker alltid ha rätt så bra pli på mina hästar. Hantera dom från marken är inget jag brukar lägga ned mycket tid på, men försöker dom gånger man går promenader att korrigera dom med halter, svängar, back osv. Jag har alltid kallat det för horsemanship men har börjat fundera om man lika gärna kan kalla det för frihetsdressyr. Jag använder mig inte av repgrimma,jag använder mig inte av en massa "lekar" som man kallar det i horsemanship. Jag använder mig oftast av grimskaft/longerlina och en pekpinne (dressyrspö). Inte för att bestraffa utan visa vars jag vill ha dom. Direkt dom gör rätt, får dom beröm och godis.

Så denna kväll har bara spenderas med att jobba hästarna från marken. Bavvan var ut först och hon var super duktig. Har bara jobbat henne på promenader tidigare och har ju som aldrig haft några problem med att hon är jobbig att hantera. Men igår blev hon rädd för elen som knastra i tråden och tryckte bort mig rakt in i stängslet. 3 dagar innan var hon så brunstig att hon struntade totalt i mig och bara på Oscar när hon skulle in att hon i princip gick på mina fötter.
Så ikväll, blev det lite longering, lydnad träning och i slutet knäppte jag av longerlinan och bara jobbade henne lös. Dock inga svåra saker, men hon är otroligt lättlärd. Så detta var första gången jag jobbade henne lös.


Oscar har mer jobb framför sig. Jag tror någonstans att hans spändhet och allt skvätträdsla kommer att försvinna om han får mer tillit från mig. Så vi får jobba på. Han var inte rolig på sin promenad idag så jag gick tillbaka till gården och jobbade honom på samma sätt som med Bavvan dock inte lös. Han blev mycket mer följsam och lugn i slutet och lyssnade riktigt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar