Sidor

fredag 27 april 2012

Sommarvila vs vintervila

Det här med att ge hästarna sommarvila/vintervila tycker jag är ett ämne som många ser olika på.

Detta är ur min synvinkel:

Jag utgår från att man rider,tränar och tävlar höstsäsongen ut, alltså in i början på november eller slutet på oktober. I november blir backen hård och underlaget på vägarna gör att det blir en begränsad motionering av hästarna. (Detta är olika med tanke på hur man ser på det som ryttare.) Under December månad in i januari lägger många in en vinter vila. Vilket som jag själv oftats gör. Brukar lägga in allt mellan 3-7 dagar. Ibland har det blivit lite mer men då har det varit pga att man själv blivit sjuk, eller att underlaget är fortfarande inte är det bästa.

Sen kör man på igen, nytt år ny tävlingsäsong och sen kommer sommaren. Om man bara tittar på dressyren här i västerbotten. Så tar det som stopp med tävlingar under juli månad. Vilket jag använder som den perfekta återhämtnings månaden för mig och mina hästar.

Men vilket är bättre?

Samken är som baken, sen beror allting på hur pass satsande man är som ryttare osv självklart!
Men jag ser det som så att, hästen bygger när den vilar. Det är då den återhämtar sig kroppsligt, inom en viss tid. För lång vila så vet vi alla dom kan lätt börja falla ur.
Den bästa perioden för mina hästar är under sommaren, då dom kan röra sig i hagen ordentligt och njuta av att få vara häst på riktigt. Att bara ge hästen en längre vila under vintern ser jag som att man ställer dom i en hagen, dom kan inte röra sig så mycket. Får lätt tjockare ben då det ej blir någon blodcirkulation då dom bara "står" i hagen.

Sen en annan sak som jag kan känna att man är olika om. Fick en kommentar nu bara för en vecka sen, ja men visst ska du köra på som vanligt med Oscar i sommar? Han hade ju stått i 4 månader innan han kom till dig.

Mitt svar blev såklart nej. Jag ser det på det sättet att han stod i 4 månader. Föll ur, tappa ALLT! Kom till mig, fick bygga upp allt från grunden i muskler och kondition. Vilket inte är lätt för dom, så när han då har varit så duktig och jobbat hårt dessa 5 månader. Varför ska inte han få en chans att återhämta sig? Självklart kommer han att få minst 1 vecka ledigt där han bara ska få gå och äta gräs och vara häst och låta kroppen vila. Jag brukar ge mina hästar 10 dagar vilket jag tycker är sådär mittimellan lagom.

Hur ser ni läsare på detta? Är det bara jag som tycker så här eller hur resonerar ni andra. Hur lägger ni upp eran sommarvila på hästarna?

2 kommentarer:

  1. Jag har som standard en vilodag och en lugn dag i veckan, sedan strör jag ut en veckas vila lite då och då, oftast när jag känner att det dippar lite i ridningen. Kanske varannan månad? Sedan har jag en sommarvilla på ca 3 veckor. Dessa tre veckor är inte optimalt ut tävlingssynpunkt, men absolut något jag tycker våra hårt arbetande hästar förtjänar... :-) sista av dessa veckor brukar jag ofta rida lite lätt så att man kan komma igång igen sen.

    SvaraRadera
  2. Ja men det låter väl sunt tycker jag. Jag har också en vilodagg och en lugnare dag i veckan för dom. Sen hur man ger dom vila under sommaren är väl olika från häst till häst och självklart person till person. Jag är ju lite feg för att dom ska falla ur om dom vilar längre än 2-3 veckor.

    SvaraRadera