Sidor

måndag 1 augusti 2011

Bavaria

Bavaria
Okänd härstm.
Imp Lettland

Bavvan som alla kallar henne kom till Sverige som 5 åring. Såldes våren därpå till ridskola i umeå.
Ridskolan som jag red och jobba på sen jag va 6 år och är fortfarande där vid 21 år ålder. 2008 hade Bavvan gjort sina år på ridskolan och skulle säljas. Jag hade ridit henne ca 1 år och tävlat både dressyr och hoppning med henne. Vi va ett redan då. Men då jag va arbetslös och hade just hade gått ut skolan så fanns inte möjligheten för mig att köpa henne. Trots att många ville de.
Hon såldes till en jätte söt tjej i Lycksele där hon stod ca 9 månader. Sen den 1 maj provred jag och en vecka senare hämtade jag henne.

Bavvan va känd på ridskolan att va en riktigt sur sto. Hon va snäll att hålla på med i gången men inte i boxen, många va rädda för henne men älskade henne i ridningen. I boxen vände hon alltid rumpan till och tittade på en med bakåt strukna öron och en arg blick. Jag som ändå va tuff då minns jag tyckte de va lite jobbigt ibland när hon höll på som hon gjorde. En väldigt speciell dam, kliade man henne på fel ställe fick man jäklar veta de alltså. Hög i rang så kom en annan häst för nära henne i boxen eller i ridningen så kickade hon.

När jag provred, hade hon tagit över. Hon ställde sig och skulle inte alls lämna gården. De är en dam som lätt tar över om man inte sätter ned foen direkt. Problemet som kan bli att om man inte känner henne och säger till henne så blir hon arg när man säger åt henne men då måste man korrigera henne igen direkt, gör man inte de så vinner hon matchen. Men efter att ridningen va klar så ville jag ändå ge henne ett försök att komma hem till mig.

Hon har inga värsting gångarter, men ett hjärta av guld. Vi kan prata med varandra och de är många hästar jag har varit med som också har haft personlighet men denna donna är speciell, på ett bra sätt :)
Vårat mål va att starta regionalt och bra resultat, nu är målet att stärka hennes rumpa mer så att vi kan glänsa mer på tävlingarna och LA ska vara godkända resultat nästa säsong! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar