Sidor

söndag 7 augusti 2011

Sofie och Makkan träning

För några dagar sen hade jag ju träning för Sofie och hennes sommarponny Makkan.
Han är en ganska envis kille och vill gärna göra som han vill. Så jag hade en styrövning med böjda och raka spår så vi att vi skulle jobba lite samtidigt.

Sofie har ridit på ridskola väldigt länge men har nu slutat då hon hellre vill rida själv för någon och lära sig mer. Så de blev ju perfekt att jag har fått hem jossan så har hon en ponny där som hon kan rida och lära sig mer på.

Började iaf med att hon skulle rida ett halvt timglas. Så man går på spåret tex högervarv, gör en volt tillbaka, går några meter i vänstervarv och sen volt tillbaka igen. Den övningen brukar jag göra med Bavvan och göra öppna, sluta skänkelvikning i vägarna ut på spåren, super bra övningen tycker jag!
Så vi körde den, då jag ville att Sofie skulle få bättre känsla hur man svänger med ytterhjälperna.
Han tjurade ihop en del och stack en bit och va lite dryg sådär som ridskolehästar kan va då man vet hur man kommer undan.
Men sen släppte de och hon fick ett sug i handen och han jobbade på trevligt.
De är fortfarande en del att jobba med men nu är de sista veckan och de blir väl 1 eller 2 lektioner denna vecka. Lite kort togs dock när hon travar av honom och han är som finast :) Så om hon sitter konstigt är de för att hon rider lätt :)



Han kommer för övrigt vara till salu lite senare i höst/vinter :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar