Sidor

söndag 14 augusti 2011

Lyckat

Då va vi hemma efter en lång och rolig helg i boden. Kom fram vid kvart i sju på fredagkväll. Lastade ur häst och alla saker. Åt en god middag, kollade till anläggningen och sen red vi pållarna ca 25-30 minuter under kvällen.

Själva anläggningen va fin och bra, men själva tävlingen va inte i ordning. Man ska inte snacka en massa skit och va elak. För dom gjorde sitt bästa och försökte göra något bra, men de gick åt fel håll.
För lite funktionärer, nytt folk som inte visste hur de gick till på en tävling. Mycket va kaos men jag hade trevligt ändå :)

Första dagen på lördagen så red jag en lokal LB:3 och en regional LB:2

LB:3

Hon kändes kannon fin redan på framridningen. Hade ett mål hela  tiden med vad som skulle göras och hon va lyhörd, mjuk och följsam. Fick 7or nästan gemom hela programet, sen några få 6 or. Vilket gav oss 64.55 procent. När jag hälsade och tackade för mig så rös jag och fick gåshud.. SÅ bra känsla va de!
Procenten hemma i västerbotten hade säkerligen gett mig en placering men fick nöja mig med en 7e plats av 18 och 1 poäng ifrån placering. Kommentar från domare: Många fina moment med en mjuk och härlig känsla. Lite mer framåtbjudning och högre nacke. Fin takt

LB:2

Hon va redan varm sen förra klassen, red inte jätte länge utan vi gjorde de viktigaste att rida tempoväxlingar och se till att takten finns där. Hon va fin och mjuk i denna runda också, men lite tröttare. Har aldrig startat en regional klass tidigare så med 60.33 % va jag super duper nöjd. Hon va fortfarande lika takt mässig och härlig. Kommentar av domare:Fin häst som du visar mjukt och prydligt.  Skulle vilja ha mer framåtbjudning, lite kort i steget

LB:1
Dag nummer 2, jag va trött redan på morgonen, men piggnade till och hade en donna i sin box som ville ut, hon kunde knappt stå stilla. Men väl innte på framridningen va hon en aningens loj. De kändes att hon va seg i kroppen sen dagen innan, men vi gjorde de bästa av de. Red fram med stora och små volter för att hitta takt och känsla, mjukhet och följsamhet. Inne på banan orkade vi inte riktigt, hon blev lite ofokuserad och jag trött, men vi kämpade på. Problemet blir att när hon blir trött så kämpar hon men jag måste hjälpa henne, ingen häst du kan åka på utan du måste rida hela tiden antingen med skänkel, säte eller hand.  Kommentar från domare: Lite ojämn bjudning  på en mjuk häst. Vill ha henne mer framåt, blir kort i steget.

Blev mycket prat om mina kommentarer. Just för att, min häst har inga gångarter, så vi kan inte länga ut hennes ben, hon är skapt så och de går inte att göra så mycket mer. MEN vi kan göra något åt framåtbjudningen. För nu har vi tagit oss över första tröskeln, vilket va våra taktmissar! I LB3an så skrev hon flera gången fin takt, fin takt! De kommer sitta i mitt huvud läääänge! Åh vad jag har längtat efter dom orden. De har släppt men nu tar vi nästa problem. Vilket känns motiverande, en sak i taget och fortfarande inte glömma de problemet som man hade utan ändå jobba med de för att vidbehålla de man har åstadkommit. Min häst är ingen gångartshäst, men hon är lydig och de vinner man på i längden också. Självklart skulle jag vilja ha en häst som rör sig större och luftigare nångång. Men Bavvan är den hon är och tillsammans ska vi ta oss upp i nivåer tills de säger stopp nu kommer ni inte längre.

En annan sak va att domarna vi hade verkade gilla hästar med högre nacke. Alltså högre form. De är inget negativt, men de är fortfarande bara en LB, då ska inte formen vara lika krävande utan de ska vara lite mer lösgjordhet innan man kommer till LA formen.  En annan sak vi kom fram till så va konkurenten väldigt stor. En annan kvalite än vad vi är van vid i västerbotten måste jag säga.

För med 64% i en LB3 bör du komma placerad,de är inte så ofta de är många i samma klass som har högra procent. Jag har haft super trevligt med både hästen som va lugn och harmonisk, trevligt sällskap som gör att jag utvärderar denna helg med ett ord: Lyckat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar