Sidor

måndag 8 augusti 2011

Skrittjobb + en underbar ponny

Igår red jag först Jossan sen Bavvan. Jossan går ju minst 3 dagar i veckan och jag rider minst 1 dag och longerar 1 dag i veckan. Igår fick hon följa med på en barbacka tur runt byn. Blev endast skritt och trav jobb. Jag har tidigare verkligen försökt jobba henne mjuk och följsam då hon är väldigt stel i nacken och munnen. Så gummisnodden har kommit fram några gånger för att få extra hjälp så hon ska kunna arbeta rätt med ryggen.

Men igår somsagt, barbacka och en super bra känsla redan från början. Hon va följsam och böjde sig super fint i både sidor. När de blir jobbigt stretar hon lite men de är inte så konstigt då hon inte är så van att bli riden så. Som jag berättade tidigare hon är svår. De va roligt att se att min plan har fungerat. hon blir mjukare och mjukare och har lättare för att komma ner och jobba med ryggen.
Gjorde skänkelvikningar över vägen med en super bra känsla hela tiden, flytet va perfekt.
Nyttigt att sitta på henne då hon kräver andra saker än bavvan. På Jossan måste du driva henne framåt hela tiden för att hon ska kunna ge efter, sluta du driva så blir de stretigt. Men när hon släpper, så går hon framåt automatiskt.

Red sen Bavvis, blev skritt jobb 30 minuter. Där vi gjorde halter, bakdelsvändningar, serpentinbågar och lite förvänd sluta. Den bekväma damen har börjat göra en sak när de blir jobbigt, hon hänger sig, men händer endast en gång under ridpassen. Så då de händer är de bara att trycka lite exktra med innerskänkeln och driva på så kommer hon tillbaka. Hellre att hon hänger sig i handen lite när de blir jobbigt än att hon ska takta. För de är lättare (för mig iaf) att lösa de än en taktmiss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar