Sidor

fredag 5 augusti 2011

Dagens resa till stan

Vaknade vid halv 10, klev upp packade bilen. Simon hjälpte mig att koppla bilen, sen hämtade jag hästen borstade tog på täcke och transportskydd. La spån i transporten och satte upp en hösäck. Sen vare bara att lasta.. trodde jag ja. De va ca 2 månader sen hon åkte tranpsort, hon brukar bara gå in men den gången vi skulle köra jossan till ett annat stall då hon fick fång så kastade hon sig ut vilket hon aldrig brukar göra. Så nu ville hon inte gå in. Men de löste sig, 5 minuter senare stod hon där. De blir bara lite svårt att både hålla koll på henne och en pojkvän som aldrig har varit med och inte ver hur man ska göra sen är han lite rädd dom också, eller mer respekt kanske man ska säga att han har.

Sen vare dags för körningen, inga problem kom till surf och skulle lasta ut. De blev kommunikations problem för mig och Simon så bommen bak öppnades innan jag va beredd och hon kastade sig ut..
Rädd som jag blir både för att Bavvan ska göra sig illa men också att Simon skulle ha varit i vägen och kanske fått sig en smäll. Så blir jag arg och lite otrevlig men lugnade mig efter en stund :P

Ridpasset gick super. Bilderna inne i ridhuset blev super dåliga så de struntar vi i. Dagens outfit blev iaf marinblåa lindor och schabrak. Skrittade fram och arbetade henne i skritt ca 20 minuter. Gjorde zickzack skänkelvikningar längst hela ridhuset för att hitta yttersidan och få hennes följsamhet till de bättre.
Lite öppnor och slutor 1 m innan för spåret så man inte använder väggen för mycket som stöd.
Sen började jag med galoppen, precis som på träningar och igår, fri till en början bara  rulla på i fina språng. Sen korta några steg och sen öka, korta några steg sen öka. 5 minuter i vänster varv. Fick igång hennes bakben ordentligt vilket är bra då de är hennes svåra varv. Skrittade en stund för att återhämta oss sen 5 minuters likadant jobb i höger galopp. Skrittade återigen en stund sen arbetade jag henne i trav där vi gjorde ökningar, öppnor, slutor, halter , 10m volter och en massa övergångar. Hon va kannon fin. Va så roligt att få via upp oss, och de bästa va att när jag såg oss i spegeln så är jag nöjd över min sits och bavvans form. Skönt med speglar! :)

Blev en ritt på ca 55 minuter med mycket skritt pauser. For hem och nu gick både lastning på och av mycket bättre :) Hon va så duktig!


1 kommentar:

  1. Kul att inviga transporten!! Och skönt att det gick bra att rida ... Snart är det boden!;)

    SvaraRadera