Sidor

onsdag 8 februari 2012

Vaccination

Vad säger egentligen veterinären om ridning efter motion?

Igår skulle Oscar vaccineras, han stod lugnt och stilla medan jag höll i honom.
Efter sprutan så frågade jag veterinären om vad hon anser är bra motion för hästen efter vaccination.
Då svara hon så här:

De är vanligt att dom kan få feber timmar/dagen efter vaccinationen. Får dom feber ska dom stå helt (vilket är ganska logiskt). Får dom inte feber, så kan dom skrittas, joggas lätt men ska inte ansträngas så pass att dom kan börja svettas.

Hade jag vaccinerat Oscar idag så hade hon inte tyckt att jag skulle träna på söndag.
De som är intressant är att många veterinärer säger olika saker.

En veterinär har jag hört sagt att han tycker de va konstigt att många lät sina hästar vila flera dagar efter vaccination. Han menade att man kunde rida som vanligt men inte så att hästen skulle svettas. Alltså alla gångarter och bara mjuk ridning.

Medan vissa har sagt att hästen kanske borde stå första dagen och sen skrittas lugnt.

Vad har ni för erfarenheter med veterinärer och deras råd om hur hästen ska motioneras efter
vaccination?

1 kommentar:

  1. Min har sagt att dom inte får ansträngas och med det kan dom skrittas och joggas eventuellt. Jag skulle inte träna eller få dom i "flås"

    SvaraRadera