Sidor

söndag 12 februari 2012

Årets ridskola

När jag flyttade från stan förra året i Januari fortsatte jag jobba på SURF som ridlärare fram till sommaren. Då jag tog hem hästarna i juni så valde jag att sluta och fick då förfrågan att börja jobba i Sikeå. På Ridklubben Sandgärdan. En liten ridskola, med 8 ridskolehästar 3 privata platser och inte mer än 6 elever i varje grupp. I vissa är de färre. Detta skulle bli en stor omställning för mig då man haft lektioner på surf sen man va 15 år.

Sikeå har ridlektioner måndag till torsdag. De är 3 grupper varje kväll vissa dagar 4 då vi har en hel del ridlekisgrupper. Av alla dagar är min kväll (tisdagar) dom grupper som är i högst nivå. Vilket jag tycker är super kul. Jag tycker de är kul med små lätta grupper också men för min egen skull i min ridning och utbildning så behöver jag lite mer "utmaning" med eleverna för att själv kunna utvecklas. Ridskolehästarna är de en riktigt bra standard på. De köps in ordetliga hästar som kan bära stora och små och ändå jobba i fin form och röra sig trevligt.

Sikeå har ekipage i alla grenar. Alltså hoppning, dressyr och körning, tror även de finns nån enstaka i western. Dock är de inte jätte många som tävlar. De är inte riktigt de som alla är ute efter. Men många vill träna på sin gren. Så jag tog tag i höstas då jag vill träna så mycket som möjligt att få hem månadstränare. 2 stycken som kommer varannan vecka. Dom är inte dyra vilket är bra på en liten klubb. Intresset dalar på en liten klubb med träningar om en tränare börja kosta alltför många hundralappar speciellt för barnen. Så 2 tränare i bra pris och 2 tränare som är super duktiga.
Dom är olika på vissa sätt och väldigt lika på många sätt. Så de är en bra kombo.

Sikeå är väldigt lik surf på de sättet att man ser "samma" människor hjälpa till hela tiden. Men samtidigt är de inte så många fler som kan hjälpa till då vi inte har lika många medlemmar som dom större klubbarna.
Jag har och kommer alltid ha Surf närmast hjärtat. Men jag måste faktiskt säga att något som dom större klubbarna tappar i jämförelse med Sikeå. De är sammanhållningen! Instruktörsmöte varje månad. Alla har kontakt med varandra om hur veckorna går på ridskolan, utvärdering av hästarna så att man hela tiden är med på att man kanske måste förändra eller tänka på vissa saker till den kommande veckan. Vi har en öppen dialog och vi alla kan prata med varandra. Vilket jag tror är lättare då de är en liten ridskola. Informationen kommer alltid fram.

Sikeå har inte heller ett isolerat och varmt ridhus. Utan de är så att är de över 15- grader så ställer man in ridningen och har teori istället. Detta är ingenting som eleverna heller klagar på. Dom är lika glad att få komma till stallet ändå och lära sig teoretiskt. Självklart är ju drömmen att få ett isolerat ridhus. Men som jag har sagt. Sikeå har viljan och alla strävar efter samma mål så jag tror inte detta kommer vara omöjligt. Kanske inte i år. Behöver inte va året efter de. Men de kommer att komma :) Och detta för att alla vill samma sak.

Så de jag skulle vilja avsluta med att skriva va att. Sikeå jobbar ideellt och kämpar på, tar emot flyktingbarn, har handikapp och jobbar på att ridskolan ska bli bättre och bättre.
Så när ordförande Lina och huvudinstruktören Linda tog emot priset som Årets Ridskola 2011 kunde de inte ha blivit bättre. Tack alla fina människor att man får vara med och jobba på denna klubb och hela tiden ha roligt!

Kortet på hela gänget som togs direkt efter vi tagit emot priset.
Han längst ned på bilden är Havrepappa som va hedersgäst på galan.
Vi spexade till de och lät han va med! :)

6 kommentarer:

  1. En kanon trevlig kväll hade vi:-) Och vi är så glada och tacksamma att du vill jobba hos oss. Nu går vi ut hårt och ökar!!!!

    SvaraRadera
  2. Tack för en trevlig kväll :)

    /Havrepappa

    SvaraRadera
  3. Oj, va fint du har skrivit!:)
    Det är så roligt att den fina sammanhållningen vi har i klubben verkligen får synas utåt också!

    SvaraRadera
  4. Så fint skrivet:) Jag håller med! Det är helt underbara människor på ridskolan. Kram/ Miriam

    SvaraRadera
  5. Håller med dom andra, fint skrivet!
    Kul att alla verkar sträva åt samma håll.
    Ha det bra!//amanda

    SvaraRadera
  6. Fint skrivet jag håller absolut med.
    Cia

    SvaraRadera