Sidor

tisdag 7 februari 2012

Några dagar

De är lite upp och ner med uppdateringen känner jag. Men de är som de är.
Har haft 2 bra pass med Oscar, tyvärr får han ofta vila på tisdagar då jag direkt efter mitt jobb åker till nästa jobb som ridlärare i sikeå. Så de blir inte så mycket tid över mer än att mocka och fixa mat.
Men i söndags så red jag i kylan och red i nästan exakt 1 timma. Han va pigg men fortfarande med mig, vilken han ofta inte är då han är för pigg.

De krävs mycket ridning från mig, och ridturen va väldigt givande. Jobbade med lång och låg form i början för att få upp ryggen mer, och de känns som att jag har börjat hitta knapparna för framridningen alltså.

Sen blev de ganska mycket galopp intervaller för att få bort en stor del av energin från sin tidigare vilodag. Han har en tendens att vilja öka av sig själv och inte riktigt va med mig på hemvägen, men jag va envis och jobbade mycket övergångar och lite galopp öppna tänk, då gick de bättre.
Tog 2 förvända galopper på hemvägen i varje varv. Han är ju super duktig. Ena galoppen fattades direkt och andra gången så red jag snett över vägen och bibehöll galoppen längtst vägkanten.

På måndagen va de samma tänk kring framridning. Han kändes rund och fin redan från början. Allting flöt bara på bra så jag tog tillfället att pröva mig på lite byten med honom. Prövade väll 3 och 1 blev riktigt bra. Där va känslan med. Dom andra behöver vi inte prata om. Jag tycker de är svårt då man inte riktigt har fått chansen att lära sig ordentligt. Men nu har man ju en häst som kan så då är det bara att träna!

1 kommentar:

  1. Bara att fortsätta träna att byta! Det tar ett tag innan man hittar rätt tajming. Och sen kan det ändå vara lite svårt ibland :) Jag tycker det är intressant att det finns sådana människor.... det är verkligen jättetråkigt!

    SvaraRadera