Sidor

söndag 12 februari 2012

De svåra med att ha 3 hästar

När Oscar kom va han tanig. Jag fodrade upp honom ordentligt och han blev rundare och finare. Sen blev de kallt och han fick ännu mera mat och jag har nu börjat rida hårdare.
En stor kille som han är, har nu visat att han har svårt att hålla hullet när de är kallt och man jobbar i ridningen som man gör. Så efter att samtalat med Erica spec så fick jag svaret och bekräftelsen. Han måste fodras upp.
Jag ser honom varje dag och har känt efter förra veckan att han blivit lite tanigare. Men fortsatt ge honom mer mat. Dock verkar de som att vi måste ge ännu mer. Så nu har han fri tillgång i hagen. Ska köpa mer proteinrikt extra foder på granngården i veckan och mer kraftfoder ska ges. Dock, får vi se hur mycket jag kan öka i kraftfoder då han är så jädra pigg som han är. Men hans byggande av muskler och fett är viktigast för mig.

Nu är de inte så att han är undernärd eller någonting, jag tycker de är svårt med foder och vilket sorts foder man ska ge osv. De står jag för. Jag är inte rädd för att berätta om mina brister, inte heller att fråga och be om hjälp.
Om man inte frågar, hur ska man då få veta?

Bavvan, hon blev tjock istället när de va 30-. Så då kan ni ju förstå att alla hästar har fått SUPER mycket mat och en går ner lite i vikt. Den ena står still och den 3e blir fet.
Då Bavvan och Jossi står med varandra så blir Jossan lite "lidande" av att Bavvan inte ska bli tjock.
Så därför har jag gjort så att dom får som vanligt morgon och lunch och sen får bavvan lite mindre på natten och Jossan som vanligt. Jossan är jag försiktig med att ge för lite då hon har så svårt att gå upp i vikt efter fång perioden.

De är lite klurigt att få ihop de för 3 hästar, men detta kommer nog bara göra mig mer erfaren och kunnig.

3 kommentarer:

  1. Min stora Gucci är en piggelin STOR häst som vi göder extra med lusernpellets. Kan verkligen rekomendera det! perfekt med extra protein nu när dom ska byta päls också.

    SvaraRadera
  2. Skicka in en analys på höet om du inte redan gjort det! Kostar en femhundring men den har man snabbt sparat in på att faktiskt veta vad det är man ger och verkligen behöver komplettera med :D att fodra på känn är verkligen att kasta pengarna i sjön,, man ökar och ökar fodret och får visserligen tillslut ett resultat men det visar sig oftast att man hade kommit undan både billigare och snabbare om man hade vetat "rätt" från början :)
    / cattis

    SvaraRadera
  3. Håller med cattis om analysen på höet!

    sv: Ja jag ger han på "sidan av". Annars äter han bara lite krafft grund och MASSOR av hö. Men ger han kring 2kg lusern varje dag. Har fungerat super på honom och han är fin i hullet och har börjat bygga massor av muskler. Och blir inte "stirrig" av det.

    Om han blir lös i magen av pelletsen kan du kanske prova hackad lusernstrå :)

    SvaraRadera