Sidor

tisdag 15 maj 2012

Sådär ja!

Efter 20 minuters prövning så fick vi tillslut in henne.
Trodde att 2 longerlinor ( 1 på varje sida) skulle funka med att trycka in henne. Men det gjorde det inte. Hon stegra och stegra och stegra. Så jag backade bandet och tog fram ett dressyrspö. Godis i fickan.
Sen körde jag Tobbe Larsson style! Ni som har sett ponnyakuten vet vad jag menar.

Man använder spö som en pekpinne. Pickar på den sida som man vill att dom ska korrigera eller ta ett steg fram med. När jossan stegra och slänger sig till vänster så pickar jag henne på den sidan så att hon förstår att då hon hoppar dit blir hon direkt korrigerad tillbaka. När hon väl gör som jag vill med att ta ett steg fram ger jag henne godis. När hon direkt gör som jag vill så ger jag godis. När hon försöker vända huvudet bort och titta på annat korrigerar jag med dra tillbaka hennes huvud så att fokus ligger på mig och ingenting annat. När hon frös fast pickade jag återigen då hon stod rakt och bra på rampen. Jag pickar för att "irritera" så att hon vill gå framåt för då slutar jag direkt och berömmer. Och helt plötsligt stod hon inne i transporten. Skönt!


3 kommentarer:

  1. Duktig flicka! Kanske ska ha ponnyakuten i Junkboda i sommar? ;)

    SvaraRadera
  2. Skönt att ni fick in hon, och att det bara var en hovböld!! :)

    SvaraRadera
  3. SV; Mja, tror det är bättre att dem lär sig dansa eller rulla. stegra kan bli jobbigt om dem gör i tid och otid ! men förstår charmen! Jag hoppas det, men pressen är stor.

    SvaraRadera