Sidor

fredag 25 maj 2012

3 pass 2 hästar

Denna vecka har gått fort och det känns som att jag inte har sett eller fått krama min sambo en enda gång.
Jag har mest varit ute i stallet, jobbat, haft ridlektioner eller bara varit ute.

Så i onsdags så tog jag Oscar på en ridtur först runt byn på 30 minuter sen svängde jag in på byns "gräsridbanor". Det har äntligen torkat så pass bra att man kan rida i alla gångarter! Jippie! Hej jag bor på landet, jag vet!

Han missförstår litegranna när vi är på plätten och rider. Han tror att varenda gång vi rider "hemmåt" så ska vi hem, han ökar blir lite stark, direkt vi kommer på den andra långsidan är han som vanligt.
Men jag gav mig inte, han var super duper duper duper pigg och jag galopperade på, gjorde byten på mitten för att få igång baken och vara framme för skänkeln istället för att bara öka när han känner för det.
Det tog ett tag men han blev bättre och bättre, dock väldigt spänd då det var lite nytt. Skrittpaus ett tag sen körde vi igång med arbetet i trav. Han var super fin! Ibland lite bakom men jag är snabb med att försöka korrigera honom uppåt och driva på. Han blir bakom då han blir lite spänd, men det var ändå en bra känsla. Jobbade med serpentinbågar i förvänd, galopp till samladtrav övergång *mycket bra känsla*
Lite ryggningar, bakdelsvändningar, dom blir bättre men inte en 8a som Erica skulle säga!
I slutet var han super fin och det glädjer mig att trots en spänd och pigg Oscar löste jag det med att få honom hos mig och bli ETT ekipage!

Igår red jag först Bavvan, skrittade ut först och travade i skogen Myyys! Sen så tog jag ett dressyrpass med henne också. Vet inte hur många månader sen hon fick sig ett ordentligt pass på banan. Då det har varit för blött har det mest gått att skritta på dessa ytor. Men nu behöver vi inte vägarna längre för att kunna galoppera. Så jag jobbade med mycket galoppjobb först. Hon var lite seg för skänkeln men vi kom igång bra sen. Traven är väl sådär, direkt vi glappar till i tygeln så går hon in i taktmissarna. MEN jag måste säga det att efter att jag har börjat rida oscar så har min ridning på Bavvan blivit stor skillnad. Bavvan vill ha ett ordentligt stöd i handen och mycket drivning från rätt skänkel. Hon var kanon fin och vi gjorde jätte fina övergångar och galopplägningar igår.

Sen red jag Oscar på banan igen, skulle dock börja med att skritta fram i skogen men då möttes vi av skogens konung och hans drottning och det var inte många meter mellan oss. Så jag vände då blev han super pigg och trodde vi skulle hem. Svänger in på en åker där jag tänkte att vi kunde rida istället. Då kommer det 3 rådjur skuttandes och han blev super tittig. Men det släppte fort och jag fick kontakt med honom. Tror dock det spökade lite träningsvärk sen dagen innan så jag jobbade han till en lösgörnade form i ca 40 minuter sen var jag nöjd. Red lite delar ur A3an.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar