Sidor

söndag 24 februari 2013

Helgen

Då har en fullspäckad helg gått och ja det här är första gången jag sitter vid datorn och har tid att skriva ett inlägg. Helgen har mest bestått av att vara i stallet och bara spendera alla timmar tillsammans med mina fina hästar. Så en liten samman fattning av dagarna.

Lördag:
Walle skoddes. Vilket gick jätte bra. Snällare och mer okomplicerad häst får man leta efter. Min hovslagare tyckte om honom och sa innan han for "En trevlig bekantskap". Walle är så himla mysig att hålla på med. Han slickas och ska pillra på allt och alla. Tex när man ska ta på han grimman på morgonen så äter han gärna på den istället. Jag fick senare under dagen med mig Cia som red Bavvan. Vi red runt byn igen men åt andra hållet än dagen innan. Det var toppen väder och det var mycket som Walle fick se och uppleva. Vi träffade på både hundar, skoter, bilar och folk som var ute och promenerade. Denna ridtur ville inte Walle släppa efter riktigt. Han var väldigt spänd och försökte koppla bort det för honom med att trava men det var svårt. Men tillslut slappnade han av sista minuterna innan vi var hemma igen. Uppsittningen gick också bättre. vi matade honom medan jag satt upp men ändå svårt att stå stilla. Red sen Oscar runt byn, alla gångarter inte så krävande mer bara lösgörande arbete för att vara förberedd till träningen på söndagen.

Söndag:
Har varit med hästarna från kl 9 till 8 nu ikväll. Började med en träning för Erica med Oscar. Där vi arbetade med detaljerna med mellan och ökad trav, övergångar på serpentiner och sen även galoppiruett. Det var en så bra träning och jag fick en så bra känsla. Erica tyckte Oscar var fin i sina rörelser och gillade hur han låg i handen. Så det var skönt att veta hur man har lagt upp ridningen hemma funkar.
Sen var det Khadirs tur för en träning. Han var lite emot till en början men det tog jag ur han fort. Sen jobbade vi med att han ska komma till rakriktning och inte hamna på dubbla spår. Det var svårt speciellt i ena varvet. Men tillslut fick vi till det och han kom fint fram till handen med bra stöd i båda varven. Khadir är otroligt vinglig och behöver all stöd. Men när man får han fint mellan hand och skänkel är han super fin.

Sen när jag kom hem med Oscar åt lunch och for tillbaka sen till ridhuset för att hålla en lektion med 4 elever. Dom var så duktiga! Hem igen och äta middag för att sen möta upp Linnea och rida Walle med henne och Bavvan. Vi gjorde iordning dom och bavvan blev less på att Walle har svårt att stå stilla så hon nöp honom i rumpan vilket han inte var beredd på.. men efter det stod han stilla =P
Vi red ut för första gången nu i mörkret och idag gick det så himla bra! Uppsittningen var bättre och han var inte lika spänd i början som har varit dem andra dagarna. Jobbade han med att ställa till höger och vänster, lite öppna åt båda hållen för att sen göra skänkelvikningar. När vi sen travade lite så var han jätte fin. En super fin känsla i handen och då tog jag tillfället att pröva sitta ned. Ett ovant rörelsemönster men med träning  kommer jag hitta hur jag ska sitta på honom. En tur som blev lugn och avslappnad och när jag kom in till Simon sa jag direkt "jag älskar min nya häst".





2 kommentarer:

  1. Tur du skrev:-) har väntat hela dagen!Så skönt att det gick bra med ridningen hemma. Filmerna blev bra, vi får träffas, kanske onsdag kväll för filmerna. Annars möts vi på tisdag.

    SvaraRadera
  2. Åh vad mysigt du verkar ha haft det! :)

    SvaraRadera