Sidor

onsdag 18 juli 2012

Semseter?

Semsestern har börjat men det känns som att man ändå som att man har fullt upp. Dock så är det mest roliga saker man gör nu!

I måndags så red jag Oscar ca 45 minuter i skogen. Blev mest jobb med tempoväxlingar för att stärka rumpan. Han var fin men lite seg i början. Så denna natt fick hästarna sova inne.
Bavaria fick sig ett pass runt byn och vi jobbade med skolorna. Det kändes riktigt bra och hon var följsam och otroligt mjuk i sidorna.

Sen red jag ponnyn. Men ett annat inlägg om det.

Igår red jag Oscar på kandar, första gången efter hans sommarvila. Hade en fin känsla i handen och han var väl framme. Lite spänd i början då Bavvan fick stå kvar i stallet och vänta tills vi kom tillbaka och det uppskattades först inte. Men det släppte efter ett tag och han började fokusera på mig igen.
Jag jobbade honom först med bakdelsvändningar och framdelsvändningar. Det känns som att man har fått en bättre känsla i dom nu, men det känns säkert bättre än vad det ser ut, haha. Erica får kolla av helt enkelt på träningen idag. Iaf så gick jag vidare till trav i lättridning, jobbade på serpentinbågar för att böja igenom och få han igenomböjd i båda varven. Tryckte även på han på några diagonaler så att man var framme för skänkeln. Gick till galoppen där vi red som en hockeysarg. I både rätt och fel galopp. Detta jobb för att jag vill få honom att länga ut sidan och inte bli så kort i den förvända och hitta ett bättre flyt.

När vi var varma och klara och redo för lite "hårder" jobb så red jag delar ur medelsvåra programmen. Skolorna ur båda så att dom både görs med volt emellan och halvcirklar. Den förvända ur båda där den ena funkar bättre än det andra. För i den delen där du rider 2 bågar för att sen direkt göra ett enkelt byte vid X. Där funkar det inte...
Han byter, eller studsar eller blir för på i själva bytet eller blir för känslig i övergången.. Så ja vi MÅSTE träna på detta! Men, jag gissar på att det inte är så svårt som jag gör det till att vara. Det brukar då vara så när man inte tycker att något funkar så är det så lite man behöver ändra för att det ska funka.

Igår skritt och trav jogg
Idag träning för Erica i stan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar