Sidor

söndag 29 juli 2012

2 pass 2 hästar

Igår väntade jag tills kvällen då det var mindre ohyra och hästarna inte hade det för varmt för att jobba.
Red för först ponnyn, hon hade ju som sagt vilat 3 dagar, jag red ca 40 minuter för att bara lossa henne i sidorna. Ponnyn har mycket i sig, hon rör sig ganska trevligt, hoppar riktigt bra, och ju mer man rider henne desto mer tar man fram ur henne. MEN hon har en nackdel. Då man har värmt upp och vill börja jobba lite mer så protesterar hon med att vända hemåt, stanna och låtsas vara rädd för något. Men det här i dessa situationer som jag måste bara sitta och korrigera, göra samma sak igen. Händer det igen, göra samma sak igen och inte bli arg. Men korrigera henne så hon förstår att det är fel och att berömma med eftergift och röst. När hon slutat protestera gick allting som en klocka. Hon är svag i sina fattningar vilket jag jobbar med
förvändsluta, för att få till fattningarna och det funkar kanoners. Efter passet var hon alldeles skummig mellan bakbenen så jag tror det är en tjej som har jobbat med baken sin.

Oscar fick en trött och slut tjej på sin rygg under gårkvällen. Men jag försökte med alla krafter jag hade kvar att rida honom lösgjord och jobba igenom LA3an. Uppvärmningen var helt ok, fick inte riktigt igenom galoppen som jag ville. Men jag vet att det sitter i mig, jag måste vara mer lätt i handen. Traven och speciellt skritten fick jag till riktigt bra! Red sedan igenom LA3an och ena skänkelvikningen kändes precis som på träningen så en 8a på den. Skritten fick jag till som aldrig förr, hoppas det håller i sig och att jag har hittat knapparna där för det har ju varit det svåraste i våran ridning under tävlingarna..
Annars överlag så kändes det okej, jag var trött och slut då förkylningen inte har släppt så med det lilla jag orkade var jag nöjd och han gjorde precis det jag bad om.

En bild från i fredags

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar