Sidor

onsdag 18 juli 2012

Ponnyn dag 1 och dag 2

I måndags blev det en tur med ponnyn. Hanteringen gick kanon och jag hade lagt upp en plan på att jag skulle inte ställa för mycket krav. Känna och klämma om vars hon står i sin "dags" form.
Kolla av hur hon svarar när jag begär framåt eller broms.

Jag har ridit henne en del på ridskolan där hon står, där har jag ridit på hackamore då det var misstänktsamt om att hon hade problem med tänderna. Hackamore var hon somen gud på! En otroligt rolig ponny men väldigt bestämd i galoppen.

Men efter att tandläkaren var ut och fixa och trixa så gick det ett tag och hon fick vanligt tränsbett med thidemantygel. Ponnyn har en annorluna kroppsbyggnad men är otroligt söt. Vacker i färgen.

Så jag satte mig upp och red iväg. Vi red till våran gräsbana och där kortade jag tyglarna och redan då började hon protestera. Hon har svårt att acceptera att man vill ha kontakt med henne. Men rider du med lite glappande tygel går det okej. MEN hon tar inte stöd eller vill sänka sig. Traven var jobbig för henne, låter mig inte komma ner för att hitta takt, rakt fram går bra men att svänga är struligt. Galoppen riktigt bra. Inga dumheter som hon har haft tendens till. Här tog hon tag i bettet också på ett bättre sett.

Så med absolut inga krav, en ponny svettig överallt så börjar jag efter passet tänka igen hur vi ska lägga upp träningen.

Jag kommer att fortsätta vara lika lugn och bara ta en sak i taget. Just nu måste vi hittta takt! Det är nummer 1 och sen kontakt.

En ful bild men så går det när man är själv och ska försöka ta kort.

1 kommentar:

  1. Mammas ängel!,när passar det att jag kan komma och rida? Hör av dig på facebook:)

    SvaraRadera